artikel

Eerste Shake-Inn smaakt naar meer

Fastfood

Op de site van Shake-Inn staat één vestiging: cafetaria ’t Huus 2.0 aan de Prins Bernhardlaan in Veenendaal. Dat worden er veel meer, als het aan eigenaar Nina Visser ligt. Ze heeft stoute plannen met haar milkshake- en ijsconcept in ruim vijftig smaken. ‘Ik wil het landelijk uitrollen. Als zelfstandige vestigingen en als shop-in-shop bij andere cafetariaondernemers.’

Eerste Shake-Inn smaakt naar meer

Groen en oranje overheersen, meer dan vijftig flesjes siropen sieren de krijtwanden en vitrine. De huisstijl van Shake-Inn is vrolijk en opvallend. ‘Proef het verschil ‘, de pay-off van het milkshake- en ijsconcept is helder. De 33-jarige onderneemster Nina Visser gelooft heilig in de formule van Shake-Inn.

‘De consument gaat Shake-Inn straks linken aan zoveel smaken milkshakes en softijs. Met een goede basisijsmix, gemaakt van melk afkomstig van Nederlandse koeien die lekker in de wei lopen. Het is een concept waarbij fastfoodondernemers hun denkwijze moeten omgooien. Willen ze meer met ijs, dan gaan de meesten naast softijs ook schepijs verkopen. Terwijl ze een smaakmaker in huis hebben waar ze veel meer mee kunnen,’ legt Nina de link met milkshake. ‘De winstmarge van milkshake is liefst 75 tot 80 procent. Het is een omzetmaker die ontzettend ligt te slapen’, benadrukt ze nogmaals. ‘IJs verkoop je zes maanden per jaar, milkshakes het hele jaar door.

Softijsmachinefabrikanten geven aan dat in de zomer 10 procent van de omzet van een cafetaria uit ijs moet komen. Dat draaien wij in de winter. In de zomer is dat percentage bij ons 15 tot 25 procent.’
In 2008 nam Nina Visser de cafetaria aan de Prins Bernhardlaan over. Pas 24 lentes jong, maar vastberaden. Als puber had ze een bijbaan in een cafetaria. Na de middelbare school maakte ze fulltime haar uren bij verschillende snackbars. Zelfstandig ondernemen, terug naar de basis, dat is wat ze wilde. ‘Ik noemde de cafetaria ’t Huus, streektaal voor huis. Wat nu hot is – zelf producten maken – was toen al mijn insteek. Met vlees van de lokale slager, uien van de aardappelboer om de hoek.’

Pionieren

Geen trendvolger, maar trendsetter. dat wil Nina Visser zijn. ‘Ik blijf pionieren. Als ik kansen zie, grijp ik ze en als ik onmogelijkheden zie, zoek ik naar oplossingen.’ Zo kwam ook het Shake-Inn-
concept uit haar brein. ‘Het was avondvierdaagse hier in Veenendaal’, blikt ze terug. ‘Je kent het wel, dan krijgen alle kinderen op de laatste avond na afloop een ijsje of milkshake. Ik had een Nissei ijs- en milkshakemachine, maar die kon de enorme toeloop niet aan.’ Ze koos daarom voor een Electro Freeze en van het een kwam het ander. ‘Dat nieuwe apparaat had veel meer capaciteit dan ik verkocht. Tja, dat strookt niet met mijn denkwijze. Je moet een Ferrari toch ook niet alleen in het centrum laten rijden?’

Nina Visser vond het ei van Columbus in Shake-Inn. ‘In Amerika zie je al veel milkshakebars, maar niet op siroopbasis. Ik ben steeds meer siropen gaan importeren om te kijken hoe mensen op nieuwe smaken reageerden. Wat bleek? Mensen zijn nieuwsgierig. Als ze een keer een aparte smaak hebben geproefd, willen ze de volgende keer weer iets nieuws. Het leidt tot herhaalbezoeken en kruisbestuiving met de cafetaria, je bindt de gasten. Frisdrank kunnen ze overal op elke hoek krijgen, een perzikmilkshake alleen hier.’

Ook de bijverkopen krijgen volgens haar een boost. ‘Softijs en ijscoupes zijn op veel plaatsen verkrijgbaar. Komen ze binnen voor een ijsje, dan vragen we of ze een Sundae willen met een lekker
siroopje. Komen ze voor een milk-shake, dan vragen we ‘Een De Luxe?’. Dat is de grootste variant met extra slagroom. Vaak gaan gasten overstag.’

64 smaken

Twee jaar draait Nina Visser nu met haar Shake-Inn op volle toeren in cafetaria ’t Huus 2.0. Milkshakes van 300, 400 en 500 cc en de ‘De Luxe’-variant met slagroom. Een-twaalfde deel van de shake bestaat uit een siroop naar keuze. Het zijn er ruim vijftig, welgeteld 64. Voor wie eens wat anders wil dan de geijkte milkshake van banaan, vanille, aardbei of chocola, waant zich in Veenendaal als een kind in een snoepkraam. Een greep uit het aanbod: bubbelgum, kokos, speculaas, ananas, passievrucht en toffee, framboos, black forest en Mars. Verpakt in een doorzichtige beker. ’Want je moet kunnen zien dat je iets anders dan anders neemt. Shake-Inn is een beleving,’ legt Nina uit.
Nu alle kinderziektes zijn overwonnen, ligt een verdere uitrol in het verschiet.