artikel

Kansen met catering en lunchroom

Fastfood

Chinese ondernemers zijn sterk vertegenwoordigd in de fastservicesector. Naar schatting is ongeveer 30 procent van de cafetaria’s In Chinese handen – en dat aandeel stijgt nog steeds. Op Snackkoerier.nl besteden we hier aandacht aan. Deze keer staat cafetaria-lunchroom Hakze in Amersfoort centraal.

Kansen met catering en lunchroom

Naast friet, snacks en ijs hebben steeds meer cafetaria’s een breed assortiment broodjes op de kaart staan. Met een lunchroom zijn ze aantrekkelijk op meerdere eetmomenten van de dag. De dienstverlening kan ook uitstekend worden gecombineerd met cateringactiviteiten, zo bewijst Hakze in Amersfoort. De luxe broodjes zijn er niet aan te slepen. De cafetaria-lunchroom doet er goede zaken mee.

Het uitgebreide aanbod betaalt zich uit, zegt eigenaar Michael Hu. ‘Broodjes zijn een goede omzetmaker. De marge ligt hoger dan bij de andere producten. Natuurlijk moet je er ook meer voor doen. We maken het vers in het zicht van de klant.’ Klanten waarderen de keuzemogelijkheden en de kwaliteit van de broodjes. ‘We maken alles zelf en kiezen bewust voor de beste ingrediënten. Dat zorgt voor klantenbinding.’ Juist de combinatie van onderdelen is de kracht van zijn zaak, benadrukt Hu. ‘Daardoor zijn we voor veel doelgroepen interessant. Met friet, snacks, salades, warme maaltijden, ijs, broodjes, soepen, koffie en lekkernijen en menu’s hebben we veel te bieden. De producten kunnen op meerdere fronten worden ingezet. Maar het zorgt ook voor risicospreiding.’

Afgescheiden eetgedeelte

brood9Tijdens de crisis liepen de bestellingen van bedrijven iets terug, dan kun je dat aan de andere kant opvangen.’ Ruime zitmogelijkheden werken daarbij zeker in het voordeel. Bij Hakze is een afgescheiden eetgedeelte waar de lunch of het diner kan worden genoten door zeker veertig gasten. Het creëert rust. Daarnaast zijn er zitplekken in de cafetaria en op het terras. ‘Op die manier heb je ook tussen de middag bedrijvigheid in je zaak. Je bent niet afhankelijk van de avondspits.’

Het bieden van een alternatief voor friet en snacks speelt zeker een rol bij veel cafetaria’s. Daarmee kan worden ingehaakt op verantwoord genieten. Er is zeker een markt voor onderscheidende broodjes, zo is de ervaring van veel ondernemers. ‘Gezond is echt een thema, dat zijn we ons bewust. We hebben veel verschillende soorten broodjes en nemen ze af bij de plaatselijke bakker. Voor de vleeswaren doen we zaken met de slager. We nemen geen genoegen met standaard, het moet gewoon goed. Daar komen de mensen voor terug. Onze slogan is niet voor niets: Met de kwaliteit van vroeger.’

Vleesgerechten

Hakze heeft een naam hoog te houden. Het bedrijf bestaat inmiddels zeventig jaar en heeft verschillende specialiteiten. Naast broodjes zijn de salades en luxe hapjes en vleesgerechten erg populair. ‘Die maken we ook zelf. Ze worden afgenomen voor feesten en partijen en barbecues’, weet Michael Hu. De introductie van acties deed de omzet in 2015 goed. De twee actiedagen (woensdag, patatdag en zaterdag, snackdag) zijn een vaste waarde geworden. Mede daardoor steeg de omzet vorig jaar met 7 procent. ‘Die lijn trekken we dit jaar door, zo lijkt het. Veelzijdig zijn, kwaliteit bieden en versbeleving door huisgemaakte producten: daar draait het om. Dat betekent wel dat we ’s ochtends om 7 uur beginnen met de voorbereidingen. Maar dat hebben we er graag voor over.’ 

Chinese ondernemers zijn sterk vertegenwoordigd in de fastservicesector. Naar schatting is ongeveer 30 procent van de cafetaria’s in Chinese handen – en dat aandeel stijgt nog steeds. In Snackkoerier besteden we hier regelmatig aandacht aan. Deze keer staat cafetaria-lunchroom Hakze in Amersfoort centraal. Michael Hu (l.): ‘Veelzijdig zijn, kwaliteit bieden en versbeleving door huisgemaakte producten: daar draait het om.’

Drie hardlopers

Voor ieder wat wils. Daarop is de gevarieerde broodjeskaart van Hakze afgestemd. De drie hardlopers zijn:
Broodje gezond (met kaas, salade, fruit, komkommer, tomaat, augurk en ananas), prijs €4,50
Italiaanse bol in drie lagen (met ham, kaas, salami, tomaat, ui en komkommer), prijs €4,40
Broodje warm vlees speciaal (met fricandeau, gebakken champignons, gebakken ei, satésaus en afgegarneerd met rauwkost), prijs €6,10