artikel

Nose 4 Food zet aardappelmoestuin op de stoep

Fastfood

Het is een apart gezicht. Een grote houten bak met aardappelplanten staat voor de zaak opgesteld. ‘Dat lokt reacties uit en dat is precies de bedoeling’, zegt eigenaar Hans Geurts van Nose 4 Food. ‘We willen met deze kleine moestuin laten zien waar onze verse friet van gemaakt wordt. Dat weten veel mensen tegenwoordig niet meer.’ Hans Geurts: ‘Een praatje is snel gemaakt en dat biedt de gelegenheid om het complete verhaal te vertellen.’

Nose 4 Food zet aardappelmoestuin op de stoep

Hans Geurts (63) geeft al 28 jaar leiding aan de buurtcafetaria in Zeist. Hij is iedere dag serieus met zijn vak bezig, maar voor een lolletje maakt hij graag tijd. ‘Ik heb ontzettend veel plezier in mijn werk. Het wordt steeds leuker. Ik zie zoveel uitdagingen. Van stoppen wil ik nog niets weten. Door mijn werk sta ik juist midden in het leven.’

Cafetaria-acties op sociale media

In samenwerking met een videobedrijf zet de gedreven cafetariahouder regelmatig een filmpje op Facebook en Twitter om een actie aan te kondigen of een boodschap uit te dragen. ‘Het effect is groot. Er zijn vaak duizenden mensen die het zien, daar kan geen advertentie tegenop. Het zorgt voor meer omzet, klantenbinding en er wordt over gesproken, zeker als het een ludiek karakter heeft.’

Huisgemaakte verse friet

Zo wilde Geurts iets met piepers doen omdat hij sinds anderhalf jaar huisgemaakte verse friet verkoopt. Hij besloot aardappelen te poten om het proces in beeld te brengen voor zijn publiek. De planten groeien als kool. ‘Natuurlijk valt het op, klanten vragen ernaar. Iemand zei: wat is dat voor een onkruid? Lachen toch? Een praatje is dan snel gemaakt. Het biedt de gelegenheid om het complete verhaal te vertellen. Dat we de hele aardappelen binnenkrijgen, hier schoonmaken, snijden, pitten en zo met aandacht en liefde verse friet maken. Dat verkoopt!’

Creatief en onderscheidend met verse friet

Terug naar de basis met aardappelen in de hoofdrol, dat geldt zeker voor Nose 4 Food. Het bedrijf merkte dat de omzet in de crisisjaren onder druk kwam te staan. ‘Mensen hadden minder te besteden of raakten zelfs hun baan kwijt. Aan de andere kant nam de concurrentie toe. Supermarkten, andere fastservicebedrijven, benzinestations, bezorgdiensten… Je krijgt het niet cadeau. Dan moet je creatief en onderscheidend zijn. Anders verlies je de slag.’ De keuze voor verse friet was een voltreffer. Er wordt sindsdien veel meer patat verkocht.