artikel

Zet in op nieuwe eetmomenten met broodjes en salades

Fastfood

Salades en broodjes in de fastservice maken een revolutie door. De producten worden luxer en er is meer keuze. De steeds kritischer wordende consument verwacht dit ook. De cafetariahouder kan zijn klanten verleiden door met verrassende concepten in te spelen op nieuwe eetmomenten. Zes vertegenwoordigers van leveranciers lichten een aantal concepten toe en vertellen welke trends zij zien.

Zet in op nieuwe eetmomenten met broodjes en salades

Broodjes en salades worden steeds populairder in de cafetaria, zegt Lisanne Muuse, multichannel marketeer bij Bidvest Deli XL. Hiermee worden volgens haar ook nieuwe doelgroepen aangetrokken, zoals bedrijven of bejaardentehuizen die ook graag eens voor een gezondere keuze gaan. ‘Met broodjes en salades worden ook de daluren in de snackbar steeds meer gevuld, zodat ook deze uren efficiënt kunnen worden gebruikt en meer omzet wordt behaald. Het kan slim zijn wat kleinere porties te serveren dan normaal. De drie traditionele eetmomenten – ontbijt, lunch en diner – vervagen steeds meer en gaan op in kortere eetmomenten die naadloos in elkaar overlopen.’

Rustieke uitstraling bake-off

Onder haar huismerk voert Deli XL een uitgebreide lijn diepvries-bake off-broden en -broodjes onder de naam Pain Rustique. Deze lijn bevat geen broodverbeteraars, alleen de pure basisingrediënten bloem, water, gist en zout. Door het ambachtelijke productieproces met lange rijstijden ontwikkelt het deeg meer smaak. Daarbij worden de handgevormde broden in de steenoven gebakken, ‘voor die onweerstaanbare goudbruine kleur en Franse look’.

Bij de verkoop van brood- en saladegerechten speelt ook de presentatie een belangrijke rol, benadrukt Muuse. Het soort brood is bepalend voor de beleving. ‘Gasten zijn op zoek naar een ambachtelijke en rustieke uitstraling. Door te kiezen voor stijlvolle non-food blijven ze langer zitten. Ze verwachten niet altijd een originele presentatie in een cafetaria. Wanneer je de klant hiermee verrast, sta je al één punt voor. Serveer het brood bijvoorbeeld op een mooie broodplank. En laat zien wat je verkoopt! Speciaal voor onze klanten in de fastservice hebben we de concepten Brood&co en Salade@co geïntroduceerd. Deze bieden inspirerende recepten en de ondernemer wordt ondersteund met verkoopmateriaal.’

Peulvruchtensalade

Johma Salades speelt in op de vraag naar gezondere salades. Hannako Bakker, productmanager Foodservice bij Johma, licht toe: ‘Het Voedingscentrum adviseert bijvoorbeeld om meer peulvruchten te eten. Daarom introduceert Johma onder het merk Gourmet Salades een aantal peulvruchtensalades voor de foodservice. Zelf maken is veel werk. Peulvruchten moeten vaak 24 uur worden geweld. Johma biedt verschillende soorten, zoals een Linzensalade met adukibonen in een honing-citroendressing. Andere voorbeelden zijn de Peulvruchtensalade in Thaise dressing en de Bonensalade in Mexicaanse dressing. De salades zijn kant-en-klaar te serveren, bijvoorbeeld als bijgerecht. Je kunt er zelf bijvoorbeeld kipblokjes aan toevoegen.’

Met de nieuwe Good for You-lijn speelt Johma verder in op de trend van superfoods. Dit zijn drie frisse salades van 140 gram in een heldere dressing. Verkrijgbaar als Witte Quinoasalade met cranberries en amandelen, Rode Bietensalade met walnoten en moerbei-bessen en een Linzensalade met sojabonen en yuzudressing. ‘Superfoods waren een tijdje heel trendy’, weet Bakker. ‘Met deze salades kun je op een laagdrempelige manier inspelen op deze ontwikkeling. Ingrediënten die arbeidsintensief zijn, kun je zo toch op een gemakkelijke manier serveren. Het kan heel verrassend zijn om deze producten in je cafetaria aan te bieden.’

Bied keuze

brood2Remco Kerssens, operations director & head of market bij Salomon FoodWorld, ziet drie trends waar zijn bedrijf op inspeelt. ‘Er is steeds meer vraag naar authentieke, eerlijke producten. Daarnaast is er sprake van meer globalisering; doordat mensen meer reizen, doen ze meer ideeën op. De derde trend is individualisering; één soort broodje aanbieden voor iedereen werkt niet meer. De consument wil keuze. Hij verlangt meer dan een wit pistoletje en een bruin bolletje. Zo bieden wij de Brioche Burger Bun, de Focaccia Burger Bun en de Laugen Burger Bun aan. Behalve voor een luxe broodje hamburger worden deze buns ook steeds vaker voor andere doeleinden gebruikt. Zo kun je fingerfood goed combineren met een broodje of salade.’

In dat kader biedt Salomon bijvoorbeeld de Fire Roasted Chick’n Ribs en Fire Roasted Chick’n Fingers; mediterraan gekruide stukjes kip bereid op de barbecue. ‘Hiermee maak je gemakkelijk een upgrade van het broodje kipburger’, tipt Kerssens. De Chick’n Fingers zijn bereid met een clean label-marinade. ‘De ondernemer hoeft de producten alleen te ontdooien en op te warmen in de oven. Vervolgens kan hij ze serveren op een broodje of door een salade.’ Voor wie eens iets anders wil dan vlees, vormen ook de Asian Noodle Sticks van Salomon een mooie topping op salades.

Vertel het verhaal

De komende jaren groeit de groep consumenten die voor de gezonde en verantwoorde keuzes gaat, verwacht Marlies Deckers, channel activation manager Foodservice Region West bij CSM Bakery Solutions. ‘Deze groep is bereid beter en duurder voedsel te kopen dat op een eerlijke en smaakvolle manier is geteeld of gefokt. Een ‘echt’ product met een herkenbare en duidelijk traceerbare bron is van toenemend belang. De consument wil weten wat het verhaal achter het product is. Beleving is belangrijk, home made-uitstraling mag niet ontbreken. Het verhaal vertellen brengt toegevoegde waarde, en je omzet profiteert hiervan mee.’ Deckers geeft ook een tip voor de samenstelling van het assortiment. ‘Maak je menu duidelijk en over zichtelijk voor klanten.Voorkom dat er té veel keuzes zijn. Maak je specialiteiten zichtbaar. Bij presentatie is versbeleving belangrijk, zo heeft je klant het gevoel dat dit broodje speciaal voor hem is gemaakt.’ Als ondernemer moet je je onderscheiden door het juiste product op de juiste plaats, vindt Deckers. ‘Vergeet ook het ‘on the go’-moment niet. Vertel de consument over je actie ‘Koop nu voor later’, zodat jij deze omzet kan bemachtigen.’

Twist

Ook bij een snackbar willen ze wel eens iets anders dan bijvoorbeeld een frikandel, merkt Brenda van Otterloo, product manager bij Bieze Foodservice. Ze draagt een aantal ideeën aan hoe je met Bieze-salades een twist kan geven aan producten. ‘Uiteraard zal het traditionele slaaatje blijven bestaan, maar wat dacht u van broodjes in verschillende stijlen? Denk aan een Griekse Bol; een broodje belegd met Bieze Griekse Witte koolsalade, daarbovenop kippendij, gemarineerd met gyroskruiden en als laatste een schepje koelverse Bieze Tzazikisaus. Dit kan trouwens ook erg goed als wrap.’

Een ander idee is een Broodje Hamburger Gezond. ‘Beleg het broodje met ijsbergsla en Bieze Gemengde salade, daarbovenop de hamburger en als finishing touch de vetarme Bieze Zigeunersaus.’ Wraps behoren ook tot de mogelijkheden. ‘Smeer een wrap in met Crispy Baconsalade van Maître Olivier, doe er kippendijvlees overheen en reepjes uitgebakken spek. Voeg als laatste wat ijsbergsla toe. Een heerlijke combi. Of smeer een wrap in met Bieze Knoflooksaus, met daaroverheen kippendijtjes. Meng wat sla met de Bieze Farmersalade en strooi dit over de wrap. Dichtvouwen en klaar.’

Loop voorop

brood3Naarmate er steeds meer fastfood te koop is, nemen ook de verwachtingen van klanten toe op gebied van kwaliteit, versheid, smaak, keuze en uiterlijk. Dat zegt Laura Maduro, marketeer bij Lantmännen Unibake. ‘Zorg dat je de behoeften en voorkeuren van je klanten een stapje voor blijft, zodat je bedrijf voorloper wordt in de fastfoodbranche. Wij kunnen je daarbij helpen. Of je nu een burger- of broodjeszaak of een traditionele cafetaria hebt. We bieden tal van broodproducten voor het fastfoodsegment en helpen je met inspirerende concepten en oplossingen.’

Een voorbeeld is de Gourmetburger. Deze verovert wereldwijd de harten van miljoenen consumenten. Cafetaria’s kunnen volgens Maduro meeprofiteren van de premium fastfoodtrend en de premium marges. ‘Dankzij onze jarenlange bakkerstraditie staat er een nieuwe generatie hamburgers en hotdogs voor je klaar. Verleg je culinaire grenzen met onze hamburger- en hotdogbuns en gebruik je creativiteit om fastfood om te toveren tot nieuwe gastronomie.’

Läntmannen Unibake biedt een ruim assortiment hamburgerbuns en hotdogbroodjes. ‘Of je nou voor klassiek gaat of liever voor een trendy gourmetaanbod. We voorzien je van goede storytelling en inspirerende recepten.’ Aan de zogeheten Unibake Academy worden workshops gegeven waarin deelnemers leren hun eigen iconische hamburgers te maken. ‘Een Gourmetburger harmonieus samenstellen is even belangrijk als de juiste ingrediënten kiezen. ‘Burgerarchitectuur’ is de kunst om de perfecte burger te maken. Tijdens onze workshop vertellen we je hier meer over.’

Door naast het klassieke aanbod ook vernieuwde producten aan te bieden, kun je als cafetaria goed inspelen op hedendaagse trends. Hiermee trek je nieuw publiek en het is goed voor je imago. ‘Zorg voor storytelling rondom je producten’, besluit Maduro. ‘Vertel wat de herkomst is van ingrediënten, dat je een huisgemaakte saus hebt, wat je bestverkopende product is, enzovoorts. Creëer een beleving! Zorg ook dat je altijd een product in de kijker hebt staan. Denk aan een menudeal of een hamburgerbroodje van de maand. Wissel het aanbod regelmatig af, zodat je je gasten blijft verrassen. Hier liggen kansen om de combinatie te maken met salades.’