artikel

Nationale Week van de Friet 1 tot en met 9 oktober

Fastfood

De derde Nationale Week van de Friet telt naar verwachting vijfhonderd deelnemende cafetaria’s. Honderd minder dan in 2015, driehonderd minder dan de eerste editie. Toch wanhoopt vakvereniging ProFri, initiatiefnemer van de campagneweek, niet.

Nationale Week van de Friet 1 tot en met 9 oktober
Eric Ruiter (l) grijpt de Nationale Week van de Friet aan om over te stappen op Meesters van de Friet van Hanno Nieuwenhuis.

Eigen initiatief. Dat is waar het van 1 tot en met 9 oktober om draait. Frans van Rooij, directeur ProFri: ‘De frituurbedrijven moeten er echt zelf een feestje van maken. Vanuit ProFri en het Nationaal Frituurcentrum faciliteren we de deelnemende bedrijven met onder meer uitgebreid promotiemateriaal, een informatieve website en via social media. We houden natuurlijk weer de Frietfoto-wedstrijd en dit jaar is er de Nationale Friettest 2016 met leuke prijzen. Veel mensen weten de Friettest al op Weekvandefriet.nl te vinden en hebben meegedaan. We krijgen hierop leuke reacties.’

Allemaal met één doel: friet positief in de schijnwerpers zetten. ‘Het gaat in eerste instantie om beeldvorming, aldus Frans van Rooij. ‘Extra omzet is mooi meegenomen. Met de Nationale Week van de Friet werken we als sector gezamenlijk aan het verbeteren van het imago van friet, kroketten en andere gefrituurde lekkernijen. Wij vinden dat dit eenvoudige en (h)eerlijke product beter verdient. Zo dragen wij voor de lange termijn bij aan een verbetering van de bedrijfsresultaten van professionele frituurbedrijven in Nederland. Kijk, een frietje past prima in een verantwoorde leefstijl. We zeggen niet voor niets: ‘Een frietje is altijd een feest, maar het kan niet elke dag feest zijn’. De juiste balans tussen voeding, beweging en levensstijl, daar gaat het om. Een lekker frietje past hier prima in, mits goed gefrituurd.’

Minder formules

Een mooie boodschap. Toch daalt het aantal deelnemers dat deze missie uitdraagt. ‘Er doen minder formules collectief mee’, verklaart directeur Frans van Rooij deels de daling. ‘Daarnaast hadden sommige bedrijven andere verwachtingen. Bijvoorbeeld meer bekendheid in de landelijke bladen en op televisie. Helaas laat ons budget dat niet toe. Bekendheid moet vooral dankzij de inzet van de ondernemers zelf komen. Als iedereen er een feest van maakt en flink voor reuring zorgt, dan komt de landelijke bekendheid vanzelf.’