artikel

Hoe stimuleer je gasten om te pinnen?

Fastfood 447

Het gaat goed met pinnen in de horeca. Daardoor is bij ondernemingen in mindere mate contant geld aanwezig. De ene ondernemer is daar echter verder mee dan de ander. Er zijn verschillende stappen die je kunt nemen om de veiligheid van jezelf en je medewerkers te vergroten.

Hoe stimuleer je gasten om te pinnen?
Foto: Koos Groenewold

In de horeca is vorig jaar het pinnen met 7 procentpunten toegenomen ten opzichte van 2015, blijkt uit een rapport van DNB/Betaalvereniging Nederland. De verhouding in 2016 was: 44 procent pinbetalingen tegenover
55 procent cash (1 procent credit card). Daarmee loopt de horeca nog achter op detailhandelsbranches zoals de supermarkten, waar het aandeel pin al boven de 50 procent ligt. Maar meer dan bijvoorbeeld
de recreatie-, cultuur- en amusementssector met nog een aandeel van 64 procent contant.

Op het gebied van contactloos betalen doet de horeca het erg goed. Na de supermarktbranche kenden zij in 2016 het hoogste aantal contactloze betalingen. Supermarkten, horeca & catering waren gezamenlijk goed voor bijna twee derde van alle contactloze betalingen in 2016.

Stimuleer pingedrag

Wouter Wolters van Preuverie de Toren in Echt weet hoe belangrijk het is om niet te veel contact geld in de zaak te hebben. Hoe stimuleert Wolters het pingedrag van gasten? Volgens de ondernemer is het vaak een kwestie van hoe je de vraag stelt. ‘In plaats van ‘Wilt u contant betalen of pinnen?’ vragen we ‘U wilt pinnen’? Onze ervaring is dat mensen dan eerder voor pinnen kiezen. Als gasten echt contant willen betalen, dan zeggen ze dat wel. Je moet daar wel een gave voor hebben, het kan ook vervelend overkomen.’ Nu betaalt 60 procent van zijn gasten contant. ‘Twee jaar geleden was dat 70 procent, dus pinnen neemt wel toe. ‘

 


pinnen

Foto: Koos Groenewold

‘We hebben al vroeg ingezet op contactloos betalen, en dat is best wel een investering. We waren één van de eerste in Nederland met zo’n apparaat.’

-Robbert Jan de Veen, Kwalitaria De Daltons


 

Mensen verrassen

Niet alle initiatieven om pinnen te bevorderen, zijn succesvol. ‘We hebben een aantal jaren geleden geprobeerd om na 19.30 uur alleen betalingen met pinnen te accepteren, maar dat werkte niet. Mensen die contant willen betalen, zie je dan niet meer.’ Wat werkt dan wel volgens Wolters? ‘Zet af en toe een actie op waarmee je pinnen onder de aandacht brengt. Een extra snackje als je pint, of een gratis beker ijs na 20.00 uur op dagen dat de ijsmachine geleegd wordt. Als je mensen verrast, onthouden ze dat.’

Contactloos betalen

Volgens Robbert Jan de Veen van Kwalitaria De Daltons in Voorthuizen heeft contactloos betalen flink bijgedragen aan de hoeveelheid pintransacties. ‘In onze zaak staan drie pinautomaten waarvan twee mobiel. We hebben al vroeg ingezet op contactloos betalen, en dat is best wel een investering. We waren één van de eerste in Nederland met zo’n apparaat. Mensen pinnen daardoor makkelijker kleine bedragen.’

Bij de Veen rekent 55 procent van de gasten nog contant af. ‘Pinnen gaat steeds beter, maar moet constant gestimuleerd worden.’

 


Pinnen steeds goedkoper

Voor een betaalterminal die vast op de counter staat en geschikt is voor contactloos betalen, betaalt een ondernemer gemiddeld €600. Daar komen kosten voor een serviceovereenkomst bij en transactiekosten. Over een periode van vijf jaar is een ondernemer dan iets meer dan €1000 kwijt. Mobiele apparaten zijn duurder: gemiddeld €800.

De transactiekosten voor pinnen in de horeca zijn al een paar jaar aan het dalen. In 2009 kostte het nog 33 cent per transactie, in 2014 was dat 24 cent (inclusief bankkosten, afschrijving terminal, onderhoud en tijd van de medewerker). Als er per automaat meer gepind wordt, kunnen de kosten nog lager uitvallen.

Het promoten van pinnen bij gasten loont dus, aldus Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen, die volgend jaar nieuwe cijfers uitbrengt. De kosten van een gemiddelde contante betaling steeg tussen 2009 en 2014 van 30 cent naar 33 cent. Checkout.nl, een website van Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen, biedt uitgebreide informatie over de apparatuur die in Nederland verkrijgbaar is.


 

Een tweede apparaat

Ook Joyce Swarts van Verhage Fast Food Waddinxveen merkt dat contactloos betalen het pingedrag van gasten bevordert. ‘Mensen moesten daar eerst wel aan wennen, maar er wordt nu meer gepind dan contant afgerekend.’ Swarts heeft één pinautomaat voor het hele bedrijf. ‘We merkten de afgelopen zomer al dat dat lastig begint te worden. We zijn dus aan het nadenken over een tweede pinapparaat. Maar we wachten tot het voorjaar, zodat we daar niet nu in hoeven te investeren.’

Kopen of huren

Bij de aanschaf van een pinapparaat hebben ondernemers verschillende mogelijkheden, zegt adviseur Renate de Vree van Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen. ‘Je kunt ervoor kiezen om een apparaat te kopen, maar huren is ook een optie. Dan hoef je niet in een keer een bedrag te investeren.’

Ook kan het lonen om met je bank te praten, zegt De Vree. ‘Veel banken bieden een alles-in-éénpakket aan, dus inclusief de kosten voor een betaalterminal, transactiekosten, een servicecontract voor technische ondersteuning en een telecomverbinding als dat nodig is.’

Wanneer een ondernemer besluit om een terminal te kopen, adviseert De Vree om ook een onderhoudscontract af te sluiten. Dat is zeker aan te raden. Bij een storing word je dan zo snel mogelijk geholpen en kun je weer aan de slag.’

Voor een ondernemer als Joyce Swarts, die overweegt een tweede apparaat aan te schaffen, heeft De Vree een tip. ‘Je kunt een terminal ook voor een periode huren. Dat is wellicht een goede oplossing voor kleine ondernemers die met seizoenen te maken hebben.’

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels