artikel

Cafetaria Dolly Dimple krijgt een boost dankzij oude eigenaar

Fastfood 71

Wat doe je als je oude zaak het moeilijk heeft? Voor de nieuwe ondernemer is een goed advies soms goud waard. Maar wat Ingrid van Veen voor haar voormalige cafetaria doet, is onbetaalbaar. Ze bedacht een geweldige actie, waar ook de gasten dolblij van werden.

Cafetaria Dolly Dimple krijgt een boost dankzij oude eigenaar
Ingrid van Veen instrueert nieuwe medewerkster Lee Ann. ‘Het is nu nog een kwestie van bijsturen’, laat Van Veen weten. Foto: Marten Sandburg

Veertien jaar lang stak Ingrid van Veen samen met haar familie hart en ziel in Dolly Dimple in Haulerwijk. Begin 2015 deed ze de cafetaria van de hand om verder te gaan als formulecoach van Snackpoint. De nieuwe uitbaters voerden echter een geheel eigen beleid, dat niet matchte met waar de cafetaria zo geliefd om was.

In september nam Jennifer Ge het roer over. Zij zet alles op alles om het vertrouwen van de gast terug te winnen. Om de nieuwe eigenaresse een hart onder de riem te steken, kwam Van Veen met een ludiek idee, waarbij ze het hele voormalige team inschakelde.

Reünie

Het is vrijdag, even voor drieën, als de eerste oud-medewerkers Snackpoint Dolly Dimple binnenlopen. De meesten hebben elkaar al een tijd niet gezien of gesproken. Er ontstaat een gezellige reünie en de anekdotes vliegen over en weer. Ingrid van Veen hoort alle verhalen vol trots en enigszins geroerd aan.

‘Toen ik mijn oud-medewerkers vertelde over mijn plan om een paar dagen terug te komen bij Dolly Dimple en zo de nieuwe eigenaar een boost te geven, was er niemand die me vroeg: ‘Wat schuift ’t?’ Dat bewijst hoezeer ze het hier naar hun zin gehad hebben in de tijd dat ze voor ons werkten. En hoeveel we voor elkaar over hebben.’

De kersverse eigenaresse van Dolly Dimple, Jennifer Ge, zag het even niet meer zitten toen er na de overname een aantal gebreken boven water kwamen. Ze zocht contact met Van Veen. ‘Ik wist niet waar ik moest beginnen’, vertelt de 35-jarige Ge. ‘Wie moest ik aanspreken op deze gebreken? De vorige eigenaren gaven geen thuis. Ingrid heeft me hierin heel goed geadviseerd.’

Vertrouwen in nieuwe eigenaar

De oud-eigenaresse maakt er niet veel woorden aan vuil, ze vindt wat ze heeft gedaan niet meer dan logisch. ‘Mijn hart ligt in deze zaak. Natuurlijk wil ik dat het weer goed gaat draaien. Toen ik Jennifer Ge ontmoette, zag ik een heel positieve, enthousiaste vrouw. Ik heb er alle vertrouwen in dat zij Dolly Dimple weer op de rit gaat krijgen. Maar daar heeft ze, na alles wat er is gebeurd, wel wat hulp bij nodig.’ Die hulp neemt Ge met open armen aan. Sinds september ondersteunt Van Veen haar ieder weekend tijdens de spitsuren. ‘Dat Jennifer mij haar laat helpen, bewijst wel dat ze alle goeds voor heeft met de zaak.’

Cafetaria Dolly DImple

Team ‘Goud van Oud’ met de nieuwe eigenaresse van Snackpoint Dolly Dimple in Haulerwijk. Boven, vlnr: Anja, Tietsja, Miranda, Marianne, Joyce, Hilde en Karin. Onder, vlnr: Jennifer Ge, Pietje van Veen en haar schoondochter Ingrid van Veen. Foto: Marten Sandburg

Personeel bijsturen

In de uren die Van Veen de nieuwe eigenaresse bijstaat, instrueert ze haar vooral op het gebied van omgaan met personeel. ‘Ikzelf ben nogal makkelijk, vind het al gauw goed’, weet Ge. ‘Maar in drukte tijden is er structuur nodig. Wie zet je op welk moment waar neer? Zelf heb ik daar nog geen ervaring mee.’

Daar komt Van Veen om de hoek kijken. ‘Tussen vijf en zeven moet je het hier verdienen’, stelt zij. ‘Alle neuzen moeten dan dezelfde kant op staan. Je hebt bovendien goed, ervaren personeel nodig, niet alleen maar scholieren die een bijbaantje zoeken. Je kunt de mooiste zaak van de wereld hebben, maar als jouw team niet functioneert, dan kun je het opgeven.’

Na enkele maanden meedraaien, merkt Van Veen al duidelijk vooruitgang. ‘De goede sfeer komt langzaamaan weer terug en werknemers zetten zich goed in. Het is nu nog een kwestie van bijsturen.’

 

 

Het eerste weekend dat Van Veen haar gezicht liet zien in de Haulerwijkse cafetaria, bleef dat niet onopgemerkt. ‘Vaste klanten vroegen meteen of ik weer terug was’, lacht Van Veen. ‘Haulerwijk is een kleine gemeenschap en het verhaal dat ik Jennifer bijsta, deed snel de ronde. En dat is precies de bedoeling. Na al die jaren noemen mensen mij nog steeds ‘zij van Dolly’. Als zíj zien dat ik achter deze nieuwe ondernemer sta, dan komt het vertrouwen vanzelf terug.’

Ludieke actie

Als klap op de vuurpijl bedacht Van Veen een ludieke actie. ‘Ik dacht: wat zou het toch bijzonder zijn om dat gevoel van hoe het ooit was, over te brengen. Met mijn oude team. Voor Jennifer, maar zeker ook voor de gasten.’

En zo geschiedde. Onder de noemer ‘Goud van Oud’ stond een groot aantal vertrouwde gezichten begin november een weekend lang achter de counter van Dolly Dimple. Daarnaast werden de ‘prijzen van toen’ gehanteerd als extra lokkertje.

Op de vrijdag begint de piekdrukte meteen om 17.00 uur. De een na de andere klant komt binnen met een verraste uitdrukking. Eén van die klanten is mevrouw Van der Sluis. ‘Ik vind dit een geweldige actie’, zegt ze enthousiast. ‘Ik kom hier al járen, iedere vrijdag. Dat deze dames op deze manier de nieuwe eigenaresse een hart onder de riem steken, vind ik zo mooi.’

Oud-medewerkster Karin Bijzitter heeft net haar eerste bestelling klaargezet en maakt een sprongetje. ‘Yes! Ik kan het nog!’

 

Cafetaria Dolly Dimple

Jennifer Ge en haar dochter Amelia.
Foto: Marten Sandburg

Vooroordeel

Jennifer Ge kwam als tiener naar Nederland. Met haar Chinese ouders woonde ze her en der in de provincie Groningen. Haar ouders runnen een restaurant in Scheemda. Hoewel Ge zich ‘meer Nederlandse dan Chinese voelt’, heeft ze het idee dat ze zich extra moet bewijzen. ‘De vorige eigenaren van Dolly Dimple waren ook Chinees. Zij hanteerden een heel eigen wijze van omgaan met personeel. Een beeld is dan snel gevormd. Hier word ik nu op afgerekend. Maar niet alle Chinezen zijn hetzelfde!’, verzucht ze. ‘Samen met mijn dochtertje Amelia ben ik verhuisd naar Haulerwijk. Dat ik hier nu woon om de cafetaria te runnen, zegt volgens mij wel genoeg. Ik heb echt het beste voor met deze zaak én met het personeel.’

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels