artikel

Hygiëne op orde? ‘Objectief oordeel toch erg zinvol’

Fastfood 40

Minder waarschuwingen en sneller een boete; dat is in een notendop het nieuwe beleid van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Daarnaast worden de gegevens over de hygiëne openbaar gemaakt. Reden te meer dus om je zaakjes op orde te hebben. ‘Er zijn bedrijven die het prima doen, maar er zijn er ook die het structureel onderschatten’

Hygiëne op orde? ‘Objectief oordeel toch erg zinvol’
Snackpoint De Boslaan laat jaarlijks een controle uitvoeren door Houwers Group. Foto: Koos Groenewold.

Het interventiebeleid van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is dit jaar verder aangescherpt. Zo krijgt een horecabedrijf na de eerste waarschuwing direct een boete als het knelpunt niet is verholpen en komt het onder verscherpt toezicht. Blijft de onderneming in gebreke met betrekking tot de hygiëne, dan kan zelfs sluiting volgen.

Inspectiekaart

De gegevens worden openbaar gemaakt op de horeca inspectiekaart. De kaart met kleurcodes is toegankelijk via een website, maar kan ook op een smartphone middels een app worden geraadpleegd. Gecontroleerde bedrijven die onder verscherpt toezicht vallen, op slot zitten of juist wel aan de eisen voldoen, worden hierop vermeld. De afgelopen periode betrof het een pilot met vooral bedrijven uit enkele grote steden. Het beleid wordt nu landelijk doorgezet.

Transparantie

Het doel van de inspectiekaart is volledige transparantie. Toos Houwers, directeur van Houwers Groep, heeft daarvoor begrip. ‘Het is goed dat de situatie nauwlettend in de gaten wordt gehouden. De consument heeft recht op veilig voedsel. De controles werken preventief en zijn er uiteindelijk op gericht om een bedrijf verder te helpen.’

Houwers Groep is een geaccrediteerd inspectiebedrijf. Het bureau wordt ingeschakeld door zelfstandige cafetaria’s en formules. Jaarlijks gaat het om ongeveer 6000 inspecties waarvan zo’n 2000 bij fastservicebedrijven.

Houwers Groep heeft in het kader van horizontaal toezicht afspraken gemaakt met de NVWA; het staat aangemerkt als POC-bedrijf. Dat wil zeggen dat het met het zelfcontrolesysteem als één van de toezichthouders van de autoriteit optreedt. De controles met alleen een goed resultaat zijn maatgevend. De NVWA neemt deze bevindingen over en controleert het betreffende bedrijf zelf niet meer.

 


Hygiënecode per sector

Bij voedsel- en ijsbereiding, maar ook bij het schoonmaken van de zaak zijn er tal van punten waarop een ondernemer moet letten. Dit is vastgelegd in het uitgebreide voedselveiligheidssysteem HACCP. Op basis hiervan is een hygiënecode voor de horeca samengesteld. Voor ambachtelijke ijsbereiders geldt een aparte code. De hygiënecode is op te vragen bij onder meer KHN, ProFri en Ambachtelijk IJscentrum. Er zijn drie hoofdthema’s: de juiste omgang met voedsel, hygiëne en ongediertewering.


 

Juiste instructies

‘Er zijn bedrijven die het prima doen, maar er zijn er ook die het structureel onderschatten’, zegt Houwers. ‘Intrinsieke gedrevenheid geeft vaak de doorslag. Je moet je bewust zijn van de materie, de benodigde kennis in huis hebben en natuurlijk de uitvoering consequent op orde hebben. Dat alles zorgt voor een brevet van bekwaamheid.’

Het op een juiste manier instrueren van je medewerkers blijkt een valkuil, is de ervaring van Houwers. ‘Investeer in het goed inwerken van je personeel. Zorg voor heldere instructies op het gebied van hygiëne en voedselveiligheid. Daar staat of valt het mee.’ Een goed voorbeeld is de temperatuurcontrole van producten. ‘Het is niet altijd duidelijk hoe dat precies moet gebeuren. Daar kan het dus al fout gaan.’

Ondernemers die hun zaakjes structureel op orde hebben, hoeven zich geen zorgen te maken. ‘De spelregels zijn bekend en zeker niet ingewikkeld. Het gaat erom ze na te leven’, zegt de directeur van Houwers Groep.

Hygiëne

‘Er wordt je een spiegel voorgehouden’, zegt Maikel Huijzer van Snackpoint De Boslaan. Foto: Koos Groenewold.

Jaarlijkse controle

Maikel Huijzer, eigenaar van Snackpoint De Boslaan in Veenendaal beaamt dat. ‘Het is van groot belang om netjes en zorgvuldig te werken en de boel goed schoon te houden. Daar heeft het hele bedrijf profijt van en het heeft zijn uitwerking naar klanten toe.’

De vestigingen van Snackpoint worden jaarlijks gecontroleerd door Houwers Groep. De cafetariahouder van Snackpoint De Boslaan vindt dat prettig en nuttig. ‘Je hebt zelf het gevoel dat je het wel goed doet, maar een objectief oordeel is gewoon erg zinvol. Er wordt je een spiegel voorgehouden. Daarnaast zetten ze de puntjes op de i en komen ze met handige tips.’

Digitaliseren

Huijzer hanteert een vast rooster, de HACCP-registratieformulieren. Nu nog op papier, maar op korte termijn wil de ondernemer het systeem digitaliseren. ‘De voornaamste zaken vind ik het bijhouden van de temperatuurlijsten, het coderen van producten en het in de gaten houden van de houdbaarheidsdata. Het vereist discipline, maar voor mij is het vanzelfsprekend.’

Hygiëne

Foto: Koos Groenewold

 

 

 

 

 

 

 


Registratie zonder papieren rompslomp

Ondernemers kunnen ook online een controle laten uitvoeren. Totaal Hygiëne levert met Hygiënecode online een bijzondere dienst. ‘Het is de ideale oplossing voor het registreren, bijhouden en handhaven van de hygiëneregels, dus zonder papieren rompslomp’, vertelt Jeroen van Hassel, adviseur van Totaal Hygiëne.

Het bedrijf biedt de online module inmiddels anderhalf jaar aan. De honderden ondernemers die er al mee werken, zijn uiterst positief, aldus Van Hassel. ‘Het biedt inzicht en gemak. Het systeem geeft precies aan wat en wanneer er iets moet gebeuren. Anders bestaat toch de neiging om zaken te vergeten. Via de infoknop wordt er ook uitleg en instructie gegeven. Een ander voordeel is dat alles wordt vastgelegd, het is dus controleerbaar.’

Als er taken niet worden uitgevoerd, volgt er een e-mail alert via de computer. ‘Daarnaast combineren we de codes voor bijvoorbeeld een bakkerij met een ijssalon, dus ook dat is
afgedekt.’


 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels