artikel

‘Toon meer lef met vegetarische snacks’

Fastfood 11409

Flexitariërs, vegetariërs en veganisten winnen terrein. Dat horen we al jaren, maar toch lijken veel cafetaria’s nog te ‘slapen’. De ondernemer van de toekomst moet actief inspelen op de onomkeerbare trend van minder vlees eten. Uiteraard met hulp van leveranciers.

‘Toon meer lef met vegetarische snacks’
Een poutine-gerecht met Oerfriet van Aviko en een vegetarische chili con carne.

Meer dan de helft van de Nederlanders, waaronder veel jongeren, vindt het heel normaal om een paar dagen per week geen vlees te eten. Steeds meer bedrijven anticiperen hierop met vegetarische snacks.

Zo kondigde Zwanenberg Food Group onlangs aan dat het op termijn 50 procent van de omzet uit niet-vleesproducten wil halen. Het Britse Quorn Foods verkoopt in achttien landen, waaronder Nederland, vleesvervangers gemaakt van schimmels, gisten en zwammen. In de eerste helft van dit jaar steeg de omzet van het bedrijf met 19 procent. Het bedrijfsresultaat was die periode € 15,3 miljoen.

De plantaardige voedselmarkt bereikt een steeds hogere waarde. Vooral flexitariërs spelen hierbij een belangrijke rol. Zij stuwen de productie van bijvoorbeeld groenteburgers en andere vleesvervangers.

Bestaansrechten houden

In de meeste cafetaria’s kunnen kun je tegenwoordig een vegaburger bestellen. Een goed begin, maar de cafetariahouder van de toekomst moet toch echt harder aan de weg timmeren, wil hij bestaansrecht houden. Dat zegt Marco Agema, voormalig eigenaar van Friet van Piet in Groningen en nu werkzaam als Duurzaamheidsadviseur Horeca vanuit zijn bedrijf Denken Doen Duurzaam.

Nieuwe generatie kijkt andere naar eten

‘Veel mensen komen niet bij een cafetaria, omdat ze zich er niet thuis voelen’, weet Agema. ‘De meeste cafetariahouders leunen nog op hun oude klandizie, maar er komt een nieuwe generatie aan die heel anders naar eten kijkt. Zorg voor een assortiment waar zij blij van worden. Met vleesloze snacks, maar ook met  glutenvrije, allergeenvrije en biologische producten. Niet alles hoeft in één keer; maak voor jezelf een langetermijnplanning en werk daar in stapjes naartoe. Wees niet bang dat je klanten kwijtraakt; je voegt juist waarde toe aan je assortiment.’


‘Slechts 11 procent tevreden’

Aviko liet vorig jaar een onderzoek uitvoeren onder zogenoemde millennials (tussen de 18 en 35 jaar) naar de consumptie van vegetarische producten. Ook daaruit kwam al naar voren dat steeds meer mensen flexitariër zijn. Afwisseling, gezondheid en dierenwelzijn zijn volgens Aviko de belangrijkste beweegredenen.

Van de ondervraagden was slechts 11 procent tevreden over het aantal vegetarische gerechten dat restaurants op de kaart hebben staan. Verder bleek dat 60 procent van de flexitariërs de diversiteit van vegetarische gerechten op de menukaart van restaurants matig tot slecht vindt.

Werk aan de winkel dus, zowel voor producenten als cafetariahouders. ‘Gasten verwachten een ruim aanbod van vegetarische gerechten’, zegt Iris Oosthof van Aviko. ‘Kijk eens kritisch naar jouw eigen menukaart. Bied je voldoende vegetarische gerechten en is het divers genoeg? Een diversiteit in mooie, vegetarische gerechten is niet alleen een hedendaagse eis, je kunt je er ook mee onderscheiden.’


Vegetarische snacks

‘Bied ook vegetarische gerechten aan in menuvorm, zoals een Loempia Speciaal Menu; een loempia met een spiegelei en twee kipsatéspiesjes met satésaus’, zegt Izico Food Group.

Vegetarische braadworst

Met het oog op die nieuwe generatie introduceerde Agema de afgelopen jaren veel innovatieve producten bij Friet van Piet, zoals een vegetarische braadworst en falafel-, groente-, zeewier- en linzenburgers. Ook de veganistische kapsalon is een groot succes; gemaakt van friet, sla, komkommer, ui en een vleesvervanger op basis van soja van de Vegetarische Slager, bestrooid met veganistische kaas en geserveerd met knoflooksaus op basis van plantaardige mayonaise. ‘Met €9,95 iets duurder dan de reguliere kapsalon van €7,45, maar daar hoor je niemand over.’

Met vegetariërs in gesprek

Agema bedacht de veganistische kapsalon tijdens een proefmiddag voor veganisten eerder dit jaar. ‘Ik raad iedereen aan om met vegetariërs en veganisten in gesprek te gaan en naar hun wensen te luisteren. Zij juichen toe dat ondernemers willen innoveren.’ Voor je het weet, is je product een hit op social media en staat je zaak vol nieuwsgierige, nieuwe consumenten, zoals bij Friet van Piet het geval was.

‘Natuurlijk helpt het dat een stad als Groningen veel bewuste consumenten telt, maar over een jaar of vijf speelt dit ook in de kleinere gemeenten’, stelt Agema. ‘Deze ontwikkeling zet alleen maar verder door. Kom dus in actie en voorkom dat de consument straks meer over jouw producten weet dan jijzelf.’

 


Van service naar must

Ook Frank van den Bos van Izico Food Group ziet de vraag naar vegetarische snacks verder toenemen. ‘Voorheen waren dit serviceproducten, nu hoor je ze vast in het assortiment te hebben. Wij spelen hierop in met bijvoorbeeld de Groente Loempia Deluxe van de Beckers Premium lijn (foodservice only). Bereid met stukjes scharreleiomelet en verse groente, zoals broccoli en doperwt. De snack is laag in zout en vrij van kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen.’

Bij het laten slagen van zo’n nieuw product is de rol van de ondernemer essentieel. ‘Het succes valt of staat vaak met de aandacht die je het geeft’, zegt Van den Bos. ‘Laat het product duidelijk zien, in je zaak en op social media. Adviseer vleeseters om ook eens een vegetarisch product te proberen en laat het vooral proeven. Bied ook vegetarische gerechten aan in menuvorm, zoals een Loempia Speciaal Menu; een loempia met een spiegelei en twee kipsatéspiesjes met satésaus.’


 

Kritische doelgroep

Fabrikanten spelen ieder op hun eigen manier in op snacks zonder vlees. Ook Pleun van Halm, marketingcoördinator bij Elite, ziet dat vegetariërs en flexitariërs steeds meer keuze verwachten en met name ook kwaliteit. ‘Consumenten – in het bijzonder vegetariërs, maar vooral flexitariërs – kiezen voor producten die qua smaak, bite en kwaliteit niet langer onderdoen voor een vleeshoudend product. Voor ons als fabrikant is dat een uitdaging, maar het biedt ook kansen.’

De vegetarische bami- en nasischijven van Elite laten volgens Van Halm al jaren een sterke groei zien. ‘Ze zijn gemaakt van vleesvervangers van hoge kwaliteit, die qua smaak en structuur ook aan de verwachtingen voldoen van consumenten die wél een product met vlees wensen. De komende tijd investeren we verder in de ontwikkeling van nieuwe producten, ook voor vegetariërs en flexitariërs.’

Kansen van vegetarische producten onbenut

Volgens Van Halm laten veel cafetariahouders de kansen die de groeiende vraag naar vegetarische producten met zich meebrengt, nog onbenut. ‘Deels komt dat door gebrek aan (goed) aanbod, maar misschien soms ook door het gebrek aan lef bij de ondernemer’, vermoedt hij. ‘Aan de ene kant begrijpelijk, maar je neemt wel een risico. De groep vege- en flexitariërs dreigt te vervreemden van de klassieke fastservicebedrijven door een (te) klassiek aanbod dat onvoldoende inspeelt op hun behoeften en wensen. In plaats daarvan eten ze noodles bij de wok of kunnen ze op talloze locaties terecht voor ‘on the go’ wraps, salades of andere alternatieven.’

Als je vegetarische snacks aanbiedt, prijs deze dan ook duidelijk aan als vegetarisch, benadrukt Van Halm. ‘Dit kun je doen met pos-materialen zoals vitrinekaartjes, maar ook door middel van digitale schermen. Daarmee kun je sturen op omzet en je aanbod nog beter presenteren.’

Vegetarische snacks

Nieuw van Salomon zijn de Aziatische noedelgerechten gepresenteerd als fingerfood op een spiesje.


Vegetarisch fingerfood

Ook Salomon FoodWorld verkoopt al jaren vegetarische snacks en -fingerfood. ‘Onze Mozzarella Sticks zijn nog steeds een hardloper en verkopen we de laatste jaren steeds meer’, zegt directeur Remco Kerssens.

Nieuw van Salomon zijn de Aziatische noedelgerechten gepresenteerd als fingerfood op een spiesje. ‘We wilden het klassieke Aziatische wokgerecht vertalen naar fingerfood’, vertelt Kerssens. ‘Met de Asia Noodle Sticks spelen we in op trends als makkelijk en gezond, sharing food en de opkomst van de Aziatische keuken.’

De Asia Noodle Sticks zijn verkrijgbaar in verschillende smaken, waaronder twee veganistische varianten: Sweet & Sour; Chinese glasnoedels aan een spiesje, met fruitige ananas en stukken rode en groente paprika in zoetzure saus en Noodle Stick Teriyaki; Japanse udon-noedels met wortel, lente-uitjes en Aziatische paddenstoelen in een teriyakisaus met geroosterde sesam. Ook is er de Asia Stick ‘Thai Veggie’; minideegbuideltjes aan een spiesje, gevuld met groente en currysaus.

‘Voor cafetaria’s is het de kunst om te verrassen met onderscheidende producten, dat geldt zeker voor vegetarische gerechten’, zegt Kerssens. ‘Ook met onze vegetarische producten willen we inspelen op de grote vraag naar veelzijdigheid en de trend van individualisering; de klant kiest zelf zijn variant.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels