artikel

Scoren met creatieve producten: Trump Burger en Hammm…burgemeester

Fastfood 114

Laurens Tenbergen is creatief. De eigenaar van Het Pelkhuisje in Winterswijk slaagt er keer op keer in opvallend ondernemerschap tentoon te spreiden. Met media-aandacht als gevolg. Begin dit jaar met de Trump Burger, nu met de Hammm…burgemeester. ‘Toch staat de gekkigheid voorop.’

Scoren met creatieve producten: Trump Burger en Hammm…burgemeester

Zijn creativiteit kan Tenbergen niet goed uitleggen. ‘Ik vind het leuk om in te spelen op de actualiteit, maar het is niet zo dat ik het nieuws volg met als uitgangspunt daarmee iets te doen.’ Zijn nieuwste idee is de Hammm…burgemeester.

Jongste burgemeester is inspiratie

Trump BurgerAls burgemeester Van Beem eerder dit jaar bekendmaakt te stoppen als eerste burger van Winterswijk, ontpopt zich het idee bij de ondernemer. ‘Ik bleef hangen bij ‘burge’, wat direct associeert met het woord burger. Toen ik vervolgens hoorde dat we hier de jongste burgemeester van het land kregen, viel het in elkaar.’ Zijn nieuwste hamburger is geboren: de Hammm…burgemeester. Op de Facebookpagina van Het Pelkhuisje plaatst Tenbergen een foto met daarin de tekst ‘effe deze burger burgemeester maken’. De ondernemer weet het na één week al: ‘Dit is een blijvertje. De burger vindt inmiddels gretig aftrek’. Over de samenstelling is zorgvuldig nagedacht. ‘Het broodje zorgt voor de samenhang, en staat voor de gemeenschap. De burger vertegenwoordigt de burgers van Winterswijk’, legt Tenbergen uit. De andere ingrediënten hebben ook zo’n verhaal. ‘De sla is de frisse wind, ei symboliseert het emotionele moment rondom de installatie en de kaas is een associatie met de jonge vent die de burgemeester is. Vervolgens de jamballa-saus, dat klinkt muzikaal en verwijst naar de slogan van het dorp (Winterswijk, daar zit muziek in) en spek symboliseert kracht.’

Leestip: Zo worden nieuwe snacks toppers

De Trump Burger ontstond uit een vraag van een klant. ‘Hij zag een kaassoufflé liggen, herkende daarin de haarlijn van Donald Trump en vroeg mij waarom ik nog geen Trump Burger verkocht.’ Thuis achter de laptop opent de ondernemer Photoshop, ontwerpt een afbeelding en deelt het resultaat de volgende ochtend via sociale media. ‘In no time had ik een bereik van meer dan 10.000 op Facebook.’ De burger zelf is geen groot succes, maar de ondernemer merkt in het weekeinde van de introductie een opvallende stijging van het aantal verkochte hamburgers. ‘De Trump Burger was slechts een eenvoudige cheeseburger, daarvan had ik daarom ook geen speciale verwachtingen.’

Friet met erwtensoep

Nog een voordeel van de creatieve acties: media-aandacht. Zijn voorlopige hoogtepunt bereikt Tenbergen als hij in 2013 zijn Patatje Snert lanceert: een bakje friet met een flinke dikke schep erwtensoep. ‘Een week lang heb ik journalisten en
cameramensen over de vloer gehad. Alle landelijke media besteedden aandacht aan Het Pelkhuisje.’ Aandacht is er ook voor de Trump Burger. Van media – Radio 10 Gold, Omroep Gelderland en De Gelderlander – én van twee studenten uit Amsterdam. ‘Zij kwamen naar Winterswijk voor een interview.’

Patatje Pepernoten

Tenbergen is geboren en getogen in Winterswijk. Afgelopen drie seizoenen sierden zeven plaatsgenoten de nieuwe ijskaart van Het Pelkhuisje. ‘Van jong tot oud, maar allemaal liefhebbers van mijn ijsspecialiteiten. Ik wilde graag een kaart met mijn eigen creaties.’Ook de acties met een kwinkslag zijn regelmatig lokaal georiënteerd. Zijn Patatje Pepernoten bijvoorbeeld. ‘Ik was aan het nadenken over een actie voor de dag van de intocht. Op een gegeven moment opende ik een kast en zag ik witte puntzakken liggen. Die zakken associeerde ik met Sinterklaas. In een zak moet friet. Maar dan met pepernoten, want die horen bij dit feest. Ik heb frikandellen gebroken en de stukjes gebakken. Die lijken dan op pepernoten.’ Het idee is een groot succes. ‘Het liep storm, ook omdat ik foto’s had geplaatst op sociale media.’ Zijn meest recente actie was tijdens Koningsdag. Hij zette een grote foto van Willem-Alexander op een van de banken in de zaak en nodigde klanten uit om een frietje te komen eten met de koning. Een kwinkslag naar het landelijke diner dat een dag later plaatsvindt. ‘Als ik iets zie, gaat het bruisen en als het gaat bruisen, dan wil ik verder. Dingen ontstaan gewoon. Als het gevoel goed is, dan doe ik het.’ 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels