artikel

Softijsmachine bij Plaza ’t Wapen van Stellendam draait overuren

Fastfood 413

Acht smaken ijskoffie, zestien Crazy Milkshakes, ijs met Cookie Dough, bij Plaza ’t Wapen van Stellendam maakt de softijsmachine overuren. Eigenaren Jeroen Andernach en Adriaan Breen doen alles met softijs. ‘Vorig jaar hebben we 80 dozen met daarin 18 kilo poeder gebruikt, in 2017 is het doel negentig.’

Softijsmachine bij Plaza ’t Wapen van Stellendam draait overuren
(c) Roel Dijkstra / Foto: Joep van der Pal Stellend – optimale gebruik van softijsmachine in Het Wapen van Stellendam

Aan het halen van die doelstelling – negentig dozen met daarin achttien kilozakken softijspoeder – hangt geen beloning voor de medewerkers, maar het geeft wel goed weer hoe ondernemers Adriaan Breen en Jeroen Andernach in hun zaak Plaza ’t Wapen van Stellendam (nummer 5 in de Cafetaria Top 100 en al weer inschreven voor de nieuwe editie) omgaan met hun softijsmachine. Twaalf maanden per jaar staat deze aan sinds ze een paar jaar geleden afscheid hebben genomen van schepijs.

Softijs is veel interessanter

SoftijsmachineAndernach antwoordt bevestigend op de vraag of softijs margetechnisch interessanter is. ‘Veel interessanter, maar daar staan de kosten van de dure machine tegenover. Iedere zes weken wordt deze uit elkaar gehaald voor onderhoud. In het verleden deden we dat zelf, nu niet meer. Vooral vanwege de factor tijd, want je doet zoiets altijd op een onhandig tijdstip. Op een dag dat de zaak dicht is, ’s ochtends vroeg of ’s avonds na sluitingstijd. Nu betalen we per schoonmaakbeurt een vast bedrag en besparen we op het servicecontract.’

‘Lekkerste ijs van het eiland’

Zit er ijs in of op een bestelling, dan is het softijs. En wat helpt: de mensen komen zo ongeveer overal vandaan om in Stellendam ijs te halen. Of te bestellen, want bezorgen doen de ondernemers ook. Tot in een straal van ongeveer 10 kilometer zonder kwaliteitsverlies. De ijsjes worden van tevoren gedraaid en gaan daarna in zwarte tempexboxen de vriezer in. Het is het lekkerste ijs van het eiland, zo krijgen de ondernemers vaak te horen. Breen kan niet verklaren waarom dat zo is. ‘De poeder die wij gebruiken, is niet exclusief. De machine evenmin. Misschien heeft het te maken met de manier van schoonmaken of de afstelling. Wij pasteuriseren om de dag. Dat is mogelijk vanwege de hoge doorloopsnelheid. Wellicht speelt dat eveneens een rol.’ Het kan ook de hand van de medewerker zijn, want Been en Andernach hebben vaste mensen bij de softijsmachine staan. ‘Niet iedereen kan dat, vandaar deze keuze. We laten het personeel ook trainingen volgen, waarin ze leren om optimaal gebruik te maken van de machine en het juiste ijsje te tappen.’

Jongeren mogen nieuwe smaken voorproeven

SoftijsmachineFacebook speelt een belangrijke rol bij het onder de aandacht brengen van softijs bij Plaza ’t Wapen van Stellendam. Een taak die Andernach vol overgave uitvoert. ‘We plaatsen regelmatig berichten, die gerelateerd zijn aan softijs. Bijvoorbeeld rondom Secretaressedag, Moederdag of Vaderdag.’ Maar ook offline werken de ondernemers aan een fanbase. Daar laat Breen zich gelden. ‘Kleine kinderen die met hun ouders in de rij staan te wachten voor het plaatsen van hun bestelling, krijgen al jaren een klein softijsje van Adriaan’, vertelt Andernach. ‘Het is echt heel erg leuk om te zien dat ze bij binnenkomst al op zoek gaan naar hem. Ze weten dat ze een ijsje krijgen.’
Met het plaatselijke zwembad is afgesproken dat kinderen die hun diploma halen, een bonnetje krijgen voor een gratis ijsje. ‘Dat moet natuurlijk meteen worden verzilverd en dan zie je ze met de hele familie en die bestellen allemaal iets’, glimlacht Andernach. ‘En de basisschoolleerlingen uit Stellendam mogen na afloop van hun laatste schooldag voor de zomer en op Koningsdag een ijsje komen halen.’
De filosofie: als je de kinderen hebt, dan heb je ook de ouders en opa’s en oma’s. Maar het duo steekt eveneens veel energie in het ‘veroveren’ van de oudere, plaatselijke jeugd. Breen: ‘Op vrijdagavond hebben we een stuk of twintig jongeren binnen en die laten we altijd onze nieuwe dingen proeven. We vertellen ze ook dat zij mogen testen en dat levert goodwill op. Zij vinden het tof en wij zien ze terug als ze iets hebben geproefd dat ze lekker vinden en dat wij opnemen in het assortiment.’

Crazy Milkshake in zestien smaken

SoftijsmachineDe Crazy Milkshake bijvoorbeeld. Door Andernach gezien in Australië en naar eigen idee en inzicht uitgewerkt tot een succes in Stellendam. ‘We hebben inmiddels zestien smaken. Een basismilkshake voorzien van een siroop en slagroom. Het ziet er hip uit en daardoor kunnen we er met gemak meer voor vragen. Hij kost €3,80, terwijl we voor een normale milkshake €2,75 vragen. Datzelfde geldt voor de shuffles.’
Het duo begint met vier siropen – ‘Kijken wat het wordt’ – maar inmiddels staan er zestien op de counter. Crème brûlée, popcorn, donuts, spicy mango, het kan allemaal worden besteld. ‘In de winter passen we het aanbod aan en hebben we smaken als tiramisu en appeltaart’, aldus Breen. Zijn compagnon kijkt veel naar ontwikkelingen in het buitenland en bij de grote spelers in de markt. ‘Natuurlijk moeten wij er onze eigen draai aan geven en kijken of het in Stellendam werkt, maar het zijn voor ons goede inspiratiebronnen.’

 

Cookie Dough naar Nederland

SoftijsmachineNieuwste aanwinst is Cookie Dough, overgewaaid uit de Verenigde Staten en – als het goed is – over niet al te lange tijd aanwezig in Nederland. Andernach: ‘Ik kan niet wachten op die winkel in Rotterdam, want ik ben groot fan. Ik ben opgeleid als kok en heb mijn eigen appeltaartrecept, dat ik daarvoor gebruik. Als het klaar is, gaat het de vriezer in en komt het gebrokkeld terug in de milkshakes of het ijs.’ Eveneens in de experimentele fase: de bokkenpoten. ‘Een idee van onze nieuwe softijsleverancier NJOY’, vertelt Andernach. ‘Het zijn twee halve bokkenpoten waar ijs tussen kan. Softijs in ons geval. We hebben ook wafels. Overigens is het ‘gewone’ softijsje nog steeds heel populair. Wel hebben we het aantal mogelijkheden teruggebracht, we serveren nu alleen nog een oubliehoorn en een kinderijsje.’

Meer creativiteit met softijsmachine

IJskoffie komt in acht smaken terug op de kaart, zowel takeaway als aan tafel. In het laatste geval wordt het geserveerd in een sorbetglas en inclusief een klein kloppertje. Ook de coupes worden netjes opgemaakt voordat ze bij de klant op tafel verschijnen. Voorheen met schepijs, nu met een zelfde hoeveelheid softijs. ‘Met softijs kunnen we meer creativiteit kwijt in de creaties’, besluit Breen. ‘Het is wat zachter en daardoor gemakkelijker te mengen. We werken met een basissmaak voor het softijs en daar voegen we smaken aan toe.’ In het hoofd van Andernach draait al weer een idee: ‘Werken met kleurstoffen, waardoor je kleur kunt geven aan een creatie. Een regenboog bijvoorbeeld.’ Met als uitdaging aan het eind van dit jaar negentig dozen poeder te hebben gebruikt. Geen doelstelling, maar wel een ambitie die ze graag realiseren.

Leestip: Haal meer uit softijs

Reageer op dit artikel