artikel

IJs & Spijs laat trends liever links liggen

Fastfood 186

Mark en Jade van Gaal van IJs & Spijs kunnen hun geluk niet op. Uitgerekend in het jaar van hun 10-jarig jubileum werd de zaak uitgeroepen tot IJssalon van het Jaar. Dit is een wedstrijd van het Ambachtelijk IJscentrum, ‘De kroon op ons werk, maar het zorgt wel voor extra stress.’

IJs & Spijs laat trends liever links liggen
Nieuwe klanten, groot en klein, moeten terug willen komen bij IJs & Spijs. ‘Dát is de uitdaging.’ Foto: Studio38C

De grote beker staat op een prominente plek op de toonbank. Tien weken na dato feliciteren klanten de Noord-Brabantse ondernemers nog steeds met hun overwinning tijdens de IJsvak-wedstrijden. ‘Het is ongekend. We hebben zoveel positieve aandacht gehad. Het was echt een giga media-event en dan op landelijke schaal. Het overkomt je gewoon.’

Mark en Jade van Gaal zijn benieuwd hoe lang het effect blijft voortduren. Tot dusverre profiteren ze maximaal. De omzetstijging van 50 procent is natuurlijk niet mals. ‘Dat is prachtig, maar we houden er wel rekening mee dat het een keer minder zal worden.’ Op een goede zondag gaat de ijsvitrine drie keer leeg. Driehonderd liter ijs wordt er dan weggeschept. ‘Je praat dan over duizend kassa-aanslagen. Dat betekent minstens tweeduizend klanten op zo’n topdag. En dat in een dorp van drieduizend inwoners.’

Extra stress

De ijssalon in Haps moest extra parttime medewerkers aantrekken om de drukte aan te kunnen. Het personeelsbestand groeide van vijf naar tien, een verdubbeling. ‘Dat was nodig, maar organisatorisch wel een flinke verandering. De lat ligt hier hoog, dat betekent dat de nieuwe mensen goed moesten worden ingewerkt.’ De ijssalonhouders geven toe dat de situatie tot extra stress leidde. ‘We zijn nogal perfectionistisch. De titel schept hoge verwachtingen en daar wil je wel aan voldoen. Bestaande klanten zijn al overtuigd. Nieuwe klanten wil je vaker terugzien, dat is de uitdaging.’

Geen toplocatie

De ijssalon vaart al tien jaar een geheel eigen koers. Dat is volgens de eigenaren de kracht van het bedrijf. ‘Het is niet zo moeilijk om de massa te volgen, dat doen we bewust niet. Dit is geen toplocatie in een grote stad met veel traffic. Dan moet je onderscheidend zijn en je eigen koers bepalen.’ Zo is het karakter van de zaak anders dan de doorsnee ijssalon. De gezellige uitstraling past bij het echtpaar. ‘We werken met vakmanschap en passie en zijn echte levensgenieters. Dat willen we graag overbrengen, en dat zie je terug in het interieur en de sfeer. Het voelt alsof gasten hier op visite komen. Ze moeten zich thuisvoelen.’

 


ijssalon

‘Het is niet zo moeilijk om de trends te volgen, zoals nu weer ijs met Lotus-koekjes. Dat doen we dus niet’

-Mark van Gaal


Eigen draai

Voor de ijssmaken en -creaties geldt eigenlijk hetzelfde: anders zijn dan anderen. ‘Het is niet zo moeilijk om de trends te volgen, zoals nu weer ijs met Lotus-koekjes. Dat doen we dus niet.’ IJs & Spijs geeft het zelfbereide ijs veel liever een eigen draai. ‘Ieder jaar komen we met iets bijzonders. Vorig jaar was dat Summer@Ibiza, het werd een enorm succes.’ In dit ijs zit onder meer ginko, lemon grass, eucalyptus en pistache verwerkt. Een heerlijk frisse combinatie met een verrassende twist, zo mocht Snackkoerier zelf ervaren. ‘Mensen die het proeven, zijn erg enthousiast. Omdat deze smaak zo populair is, staat hij dit seizoen opnieuw in de vitrine.’ Daarnaast komen de ijsbereiders regelmatig met limited editions om klanten te blijven verrassen. Zo waren onlangs de smaken asperge en sweet & salt tijdelijk beschikbaar.

 


 

ijssalon ijs & spijs

‘Dit is geen toplocatie in een grote stad met veel traffic. Dan moet je onderscheidend zijn en je eigen koers bepalen’, aldus Mark van Gaal. Foto: Studio38C

 


 

Uitbreiding

Het totaalconcept van IJs & Spijs valt in de smaak. Met goed ijs, een gastvriendelijke benadering, nevenactiviteiten (workshops en hightea’s) en de juiste beleving werd de klantenkring flink vergroot. Naast ijs worden er koffiespecialiteiten, chocoladeproducten en desserts verkocht. En ook kun je er prima terecht voor een lunch. Voor kinderen staan er gratis lolly’s en snoepjes klaar en klanten mogen ook best eens iets proeven. Iets weggeven is zeker geen taboe bij IJs & Spijs, integendeel.

Het bedrijf profiteerde ieder jaar van een mooie plus en leek aan haar omzetplafond te zitten. Nu het als ‘beste ijssalon’ door het leven gaat, worden echter records gebroken. ‘Niets is onmogelijk, blijkt wel’, merkt Jade glimlachend op. ‘Dat betekent dat wellicht meer dromen kunnen uitkomen. Een tweede zaak zien we niet zitten. Maar uitbreiding van de huidige salon behoort zeker tot de mogelijkheden. Maar niets moet, het plezier staat voor ons voorop.’

 

Reageer op dit artikel