artikel

Beleving creëren op terras: Frontcooking met ijs

Fastfood 1119

Het bieden van beleving op het terras is bijzonder belangrijk, zegt Patrick Peeters van Ezmatic. ‘Daar waar iets gebeurt, zal een bezoeker eerder geneigd zijn om plaats te nemen.’ Lunchroomhouders kunnen daar volgens hem uitstekend op inspelen met cateringactiviteiten, zoals frontcooking met ijs. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van de GelatoMachine, een ijsbereidingsvitrine waarin ijs live wordt bereid.

Beleving creëren op terras: Frontcooking met ijs
De GelatoMachine in gebruik op het terras van Rembrandt IJssalon-Chocolaterie-Ristorante in het Noord-Brabantse Boxmeer. Foto: EZMATIC.

Met de GelatoMachine kunnen ondernemers zowel bereiden als bewaren en presenteren. ‘De machine bespaart dus veel handelingen én de investering in vriesinstallatie, koelvitrines en uitgiftebalie’, benadrukt Patrick Peeters van Ezmatic. Bovendien is het apparaat volgens hem heel gemakkelijk in gebruik.

‘De GelatoMachine beschikt over volledig voorgeprogrammeerde bereidingswijzen voor diversen soorten ijs. Voor zowel de klassieke Italiaanse ‘gelato’ als iceyoghurt of sorbets. De bereiding gaat snel. Bij inschakelen vanaf kamertemperatuur tot de eerste 3,5 liter ijs in slechts vijftien minuten.’ Na het bereiden van het ijs, schakelt het systeem automatisch over op de ‘bewaar’-stand. Peeters: ‘Dit is een cyclus waarbij het ijs volgens een schema bij de juiste temperatuur in beweging wordt gehouden en dit waarborgt een topkwaliteit ijs.’

IceTeppanyaki

Ook de Movuz IceTeppanyaki zorgt voor veel beleving op het terras, vervolgt Peeters. ‘Teppanyaki is een van oorsprong Japanse manier om vlees, vis en groenten te grillen op een hete metalen bakplaat, en lijkt haaks te staan op het bereiden van ijs. Maar toch is het geweldige combinatie. Door de teppanyaki niet te verwarmen, maar te koelen, ontstaat een nieuwe beleving.’

De ijsmix wordt op de ‘IceTeppanyaki’ geschonken en vervolgens kunnen vers fruit, chocolade of andere (verse) ingrediënten worden toegevoegd. ‘Met behulp van twee spatels worden de ingrediënten door elkaar gemixt tot een versbereid eindproduct’, aldus Peeters.

Sinds dit jaar heeft Ezmatic een culinair adviseur in dienst, die meedenkt in het aanbieden van concepten. ‘Naast de apparatuur, kunnen wij ook ingrediënten leveren. Hierdoor is het mogelijk om bijvoorbeeld onze ingrediënten te combineren met verse streekproducten. Bijvoorbeeld sorbetijs met verse aardbeien uit de regio. Maar ook buffelijs met gebruik van buffelyoghurt’, zegt Peeters.

Meer snackmomenten

Volgens hem zorgt het maken van ijs niet alleen voor extra beleving, maar is het ook nog eens een heel geschikt product om aan te bieden. ‘IJs is met name interessant, omdat het niet alleen tijdens lunchtijd wordt gegeten. Mensen kiezen steeds meer voor snackmomenten in plaats van vaste eetmomenten. Speel daar als ondernemer op in.’

Reageer op dit artikel