artikel

Dogtails laat hotdogs en cocktails samen schitteren

Fastfood 1168

Een goede bedrijfsnaam is onderscheidend en duidelijk. Wie ‘Dogtails’ hoort, weet meteen wat Rolf Dingerink in zijn nieuwe zaak aan het Gasthuisplein in Zwolle serveert: lekkere cocktails én overheerlijke hotdogs. Een sterk staaltje foodpairing.

Dogtails laat hotdogs en cocktails samen schitteren
Rolf Dingerink, de kersverse eigenaar van Dogtails in Zwolle, gefocust op zijn hotdogs. Foto Hissink.

Of hij de eerste horecaondernemer in Nederland is die kiest voor deze combinatie, weet hij niet zeker. ‘In ieder geval wel in Zwolle’, zegt de 34-jarige Rolf Dingerink, de kersverse eigenaar van Dogtails aan het Gasthuisplein in Zwolle. Zijn start in de horecabranche als 15-jarig jongetje was wat onwennig achter de bar bij de manege. ‘Mijn zusje reed daar paard. Eerlijk is eerlijk, de paarden deden me niet veel, ik vond de meisjes wel interessant.‘

Cocktailshaker

Ondanks dit schuchtere begin bouwde de Zwollenaar daarna een indrukwekkende cv op als cocktailshaker en bartender. Ondertussen speelde in zijn hoofd steeds vaker de gedachte aan een eigen zaak. ‘Als je eenmaal besmet bent met het horecavirus, dan kun je uiteindelijk maar twee kanten op. Of je stapt eruit of je begint een eigen tent.’

Trend

Dingerink koos voor optie twee. Natuurlijk met cocktails, dé trend van de laatste jaren. ‘Wat iemand een goede cocktailshaker maakt?’ Dingerink lacht. Dankzij zijn jarenlange ervaring weet hij precies wat elk onderdeel in een cocktail doet: drank, vrucht, bitters en ijs. Hij noemt passie voor cocktails en gevoel voor smaak als voornaamste voorwaarden. ‘Het is net als met eten. Iedereen kan het koksvak leren, alleen wordt de één een goede chef en de andere een topchef. Je moet aanleg hebben om smaken te herkennen en bij elkaar te brengen.’

 

Foto Hissink

Foodpairing

Het woord foodpairing valt. Foodpairing is hot. Steeds meer chefs, bartenders en cafetariahouders ontdekken nieuwe smaakcombinaties die op het eerste gezicht onmogelijk lijken samen te gaan. Allemaal dankzij foodpairing, een concept waarbij via geuren en aromaprofielen gekeken wordt naar welke ingrediënten goed bij elkaar passen. Denk aan aardbei met komkommer, popcorn met witte wijn en in de fastfoodbranche friet met champagne of gin-tonic. ‘Gasten willen een verhaal, iets anders, iets nieuws, ook in smaakbeleving.’

Naast cocktails koos hij daarom voor hotdogs. ‘De hotdog is bezig aan een grote opmars, zeker in Amerika. Op televisie zag ik een keer een zaak in Amerika voorbij komen met cocktails en hotdogs. Toen dacht ik: ‘Dit is het’. Het past ook uitstekend in de kleine keuken die ik tot mijn beschikking heb’, wijst hij op de friteuse en de aangrenzende bakplaat.

Favoriet

Op de kaart staan vijf vaste hotdogs en een hotdog van de maand. De grote favoriet van de bezoekers is ‘A Dogs Tail’, een hotdog met gerookt spek, gefrituurde uienringen en zelfgemaakte Jack Daniels-saus.

Elke hotdog is verkrijgbaar in een varkens-, rund-, kip- of vegavariant. De prijs varieert van €5,50 voor de ‘No Fancy’ Dog – de hotd0g zonder poespas – tot €8 voor de publieksfavoriet en ‘Dirty Harry’.

De cocktailkaart telt naast oude klassiekers vier signature cocktails: Rosemary Elderflower Mojito,  Mr. Black’s Delight, Bloody Dog en Penicillin, in prijs variërend van €6,50 tot €9. Zelf bedacht, samen met mensen van het Groningse jenevermerk Hooghoudt, experts op het gebied van cocktail- en foodpairing.

 

hotdog

Foto Hissink

Seizoensgebonden hotdogs

Dingerink: ‘Er zijn zo veel goede cocktails op de wereld. Je kunt ze niet allemaal op de kaart zetten. Om de paar weken zet ik er een paar nieuwe op tot we er twintig in totaal hebben. Komen er dan weer nieuwe, dan halen we er weer een paar vanaf. Sommige cocktails zijn meer seizoensgebonden, daar houd ik rekening mee. ik merk dat mensen terugkomen, omdat ze enthousiast zijn en weer wat nieuws willen uitproberen.’

Fingerfood

Een enkele bezoeker kiest sec voor een cocktail of een hotdog, veel gasten gaan voor een cocktail én een hotdog. De opvallende smaakcombinatie rendeert. Soms wordt er friet bij gekozen of een salade. Fingerfood maakt de menukaart af: olijven, gambakroketjes, chorizo-kroketjes, chips en loempiaatjes. Snelle, handige en verrassende hapjes, die je snel kunt nuttigen. Op het grote terras met 50 zitplekken of binnen waar zo’n 24 zitplaatsen zijn.

 

Foto Hissink

Styling

Binnen is alleen het karkas van de bar blijven staan toen Rolf Dingerink de zaak overnam. Verder is werkelijk alles onder handen genomen. Zus Adriana tekende voor de styling. De ruimte heeft iets weg van een botanische desert-tuin met verhoogde, cognackleurige bankjes tegen de achterste muur. Bij binnenkomst valt de enorme zwart-
witte print aan de muur op: zelfs John F. Kennedy was een liefhebber van hotdogs. Terwijl Rolf shaket, frituurt en bakt, klinkt soulmuziek uit de speakers.

Natuurlijk staat er fastfood op het menu, maar Dogtails is veel meer dan een cafetaria. ‘Het juiste woord weet ik niet, het is meer een bar/grill, maar ook die naam dekt de lading niet. Dogtails is Dogtails. Gewoon uniek.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels