artikel

Restaria: soft met een paar harde criteria

Fastfood 1065

Bidfood heeft – eindelijk – een eigen fastserviceformule. Als aandeelhouder van FFC was die mogelijkheid er niet, maar nu er geen contractuele verplichtingen meer zijn, is de weg vrij. Met Restaria wil de grossier verdergaan, waar de reguliere cafetaria stopt. ‘De gast moet bij ons het uit-etengevoel krijgen.’

Restaria: soft met een paar harde criteria
© Fotopersburo Bert Jansen

De fastservicetak van Bidfood zet jaarlijks €85 miljoen om. Daarvan was ruim €12 miljoen afkomstig van FFC, het formulehuis waar Kwalitaria onder valt. Logisch dus dat de grossier aan de slag gaat met een eigen formule, nu die samenwerking stopt. ‘We hadden Restaria al liggen en zijn aan de gang gegaan met een 2.0-versie’, zegt Arjan Heijligers, regiodirecteur Zuid-
Nederland van Bidfood.

De naam verklaart eigenlijk al wat Restaria is: veel meer een eetcafé/restaurant dan een cafetaria. Heijligers: ‘We hadden heel goed voor ogen wat we wilden. Soft franchise, maar met enkele harde criteria. De ondernemer is baas in eigen zaak, wij ondersteunen en adviseren op basis van onze knowhow en kennis.’

Formulemanager is de 22-jarige Hans van Ballegooijen, zoon van Harald, eigenaar van Cafetaria XL Oude Gracht in Eindhoven. Hij komt als stagiair binnen, maar past perfect in het profiel. Heijligers: ‘In de zaak van zijn vader heeft hij veel uren gemaakt achter de frituur, maar hij is daar ook verantwoordelijk voor de personeelsplanning en de administratie. Voor de zaak in Eindhoven en voor Bidfood geldt nu dat ze profiteren van het beste van twee werelden. Hans probeert veel uit in de zaak van zijn vader.’

Volgens Heijligers wijkt Restaria af van de andere formules, als het gaat om de ondersteuning op het gebied van sociale media en de openheid. ‘De franchisefee is €275 per maand. De aangesloten ondernemers hebben zeggenschap over dat bedrag, en het is volledig transparant. Wij kunnen tot op de cent nauwkeurig laten zien waaraan dit wordt uitgegeven.’

 

Het moderne logo van Restaria is prominent aanwezig op de gevel in Helden. © Fotopersburo Bert Jansen

Transparantie

Die transparantie is in de ogen van Heijligers ook één van de pijlers van het concept. ‘We geven inzicht in de volledige formule. Wij hoeven niet te verdienen aan de formule-
exploitatie, ons businessmodel is dat we zoveel mogelijk willen leveren. Dat betekent uiteraard wel dat we belang hebben bij een gezonde bedrijfsvoering. Tussen de 70 en 80 procent van de inkoopwaarde wordt besteld bij Bidfood. Ondernemers kunnen dus hun eigen producten in het assortiment hebben, en desgewenst bestellen bij hun leverancier.’

Omdat kwaliteit boven kwantiteit gaat, willen ze zich niet expliciet uitspreken over aantallen. ‘We hebben op dit moment drie vestigingen, één in Helden en twee in Eindhoven. We zien mogelijkheden in het hele land en denken dat er ruimte is voor vijftig tot tachtig Restaria’s.’

In september gaat Bidfood actiever aan de slag met de uitrol. ‘Met de bestaande vestigingen zijn we alles nu aan het doornemen. Begrotingen, handboeken, leveranciers. Wie kiest voor Restaria, wordt financieel ondersteund. Een percentage van het bedrag waarvoor je bij ons afneemt, wordt geïnvesteerd in de uitstraling van de zaak.’

 

Wilco van Seccelen (in bedrijfskleding van Restaria Helden), formulemanager Hans van Ballegooijen en Arjan Heijligers,
regiodirecteur Zuid-Nederland (v.l.n.r.).
© Fotopersburo Bert Jansen

Criteria

Wat zijn de criteria voor een Restaria? ‘Als het gaat om de look and feel, dan zijn er vier elementen’, legt Van Ballegooijen uit. ‘De krijtwand, houten planken, de betonuitstraling en de steenstrips. Eveneens herkenbaar zijn de signing aan de buitenkant en het logo met een gele bies aan de gevel. Dat logo komt terug op de menukaart, de bedrijfskleding en de tafelkaartjes.’

Vrijheid is er volgens de formulemanager bij de keuze van het assortiment. ‘De ondernemer is bij ons echt zijn eigen baas. Wij willen ontzorgen en ondersteunen’

Plateservice

Dat neemt niet weg dat er wel een aantal voorwaarden is, zo stelt Van Ballegooijen. ‘De basis is het voeren van een plateservice, daarom zetten we in op horecazaken met minimaal twintig zitplaatsen. In een Restaria moet je het uit-etengevoel krijgen. Je gaat als gezin van vier personen een avond naar één van onze winkels en rekent €70 af. Voor de branche is dat een hoog bedrag, maar voor het gevoel van de gasten is het weinig. Daarom werken we met een driegangenmenu voor €14,95. Ook hiervoor geldt dat de ondernemer de gerechten bepaalt en dat wij adviseren op basis van bijvoorbeeld kostprijs. En de zaken krijgen een speciale kinderhoek met onder andere een luchtkussen en veel aandacht voor ijs.’

Van Ballegooijen vertelt dat er twee varianten zijn: local en city. ‘Dat hangt niet af van de grootte van de vestigingsplaats, maar heeft te maken met de interieurkeuzes. Bij city ligt de nadruk op eetcafé, local is wat meer gericht op de cafetaria-uitstraling en bezorging.’

 

De basis van Restaria is plateservice. © Fotopersburo Bert Jansen

 

 

 

Social media

Om de online ontwikkelingen het hoofd te kunnen bieden, is er een externe partij die voor Restaria en de aangesloten ondernemers de sociale media beheert. Van Ballegooijen: ‘Het ontbreekt hen vaak aan tijd en prioriteit. Het uitgangspunt is vier berichten per week, waarvan er drie door ons worden gefaciliteerd. Dat kunnen acties zijn, maar ook foto’s van gerechten. Hetzelfde geldt voor de bedrijfswebsites, daarvoor hebben we een stramien.’

Voor de ondernemer blijft dus wekelijks (minimaal) één bericht over. ‘Daarvoor kan hij een framewerk gebruiken dat we hebben laten ontwikkelen’, vervolgt de formulemanager. ‘Hij of zij moet wel zelf de reacties managen die onder berichten worden geplaatst.’

Duurzaamheid is een andere belangrijke pijler. Van Ballegooijen: ‘We voeren een nulmeting uit, waarbij we zaken beoordelen aan de hand van 25 criteria. Uiteraard op het vlak van milieuvriendelijkheid, maar ook de aanwezigheid van braille op menukaarten.’

 


‘Te mooi om waar te zijn’

‘Bidfood heeft mijn verhaal heel goed begrepen.’ Eigenaar Gerold Driessen van Restaria Helden is de eerste ondernemer die in zee gaat met de nieuwe formule van Bidfood. Hij heropende zijn zaak op 1 april en haalt sinds die tijd structureel een hogere omzet. ‘Accountmanager Roel Theelen vertelde mij, kort nadat ik zo’n 2,5 jaar geleden eigenaar werd van de zaak, dat hij iets had dat perfect bij mij zou passen. Hij heeft dat twee jaar volgehouden. Zijn verhaal klonk eigenlijk te mooi om waar te zijn. ‘Als alles wat jij me nu vertelt, zo is, dan doe ik het meteen’, heb ik hem gezegd. Hij heeft gelijk gekregen.’

Driessen bekijkt veel zaken in binnen- en buitenland, maar vond bij Bidfood wat hij zocht. ‘Voorheen werd 98 procent van mijn producten in de frituur bereid; we hadden ook geen bakplaat. Wat ik bij Restaria vond? De look and feel, de begeleiding als het gaat om de cijfers en marges, en de manier waarop ze het beheer van sociale media hebben geïntegreerd. Je hoeft zelf nauwelijks iets te doen om toch zichtbaar te zijn.’

 


 

Hamburgerconcept

In Helden is een hamburgerconcept ontwikkeld, dat geldt als basis voor de andere Restaria-vestigingen. Tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Wilco van Seccelen. Hij had in Asten een cafetaria, maar werd hiervoor door Bidfood gevraagd. Van Seccelen werkt nu als bedrijfsleider in de Limburgse vestiging.

Verder wordt veel aandacht geschonken aan een betere bezetting van maandag tot en met donderdag. ‘In de weekeinden zit de zaak vaak wel vol, maar juist op die andere momenten kunnen wij iets toevoegen aan de omzet. Dat doen we met thema-acties. Op woensdagavond onbeperkt spareribs eten voor €12,95, en we zijn bezig met een Burgers & Beer-avond. En zo is er nog veel meer te bedenken.’

Bezorgen is eveneens een voorwaarde, en datzelfde geldt voor een narrowcastingsysteem. Van Ballegooijen: ‘Bezorgen past bij alle onlineontwikkelingen. We hebben in de zaak van mijn vader uitvoerig getest en daarmee doen we bij Bidfood nu ons voordeel. De narrowcasting wordt door ons volledig aangekleed met informatie, acties en dergelijke.’

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels