artikel

Ambachtelijke friet blijft populair: ‘Mensen willen geen fabrieksmatige staafjes meer’

Fastfood 2269

Friet met een ambachtelijke uitstraling: de consument is er gek op en aan die trend lijkt nog lang geen einde te komen. Het aantal speciaalzaken dat alleen friet verkoopt, blijft stijgen. Hoe blijf je als cafetariahouder onderscheidend met je friet en aardappelproducten? Vier leveranciers geven tips.

Ambachtelijke friet blijft populair: ‘Mensen willen geen fabrieksmatige staafjes meer’
Het luister nauw om het juiste frietje te bakken, zegt Meeters van de Friet.

Meesters van de Friet

Meer ondernemers stappen over op verse, ambachtelijke friet. Dat ziet ook Hanno Nieuwenhuis van Meesters van de Friet. ‘Waar de aardappels tot voor kort massaal door een schrapmachine van de schil werden ontdaan, zien we nu de frietaardappels met schil en al door de frietsnijder gaan.’ Dat heeft z’n voordelen. ‘In de aardappelschil zit veel smaak. Een frietje in de schil smaakt voller en zoeter. Ook is een frietje in de schil gezonder; het bevat meer vezels, vitamine C en kalium.’

Wat uitstraling betreft, is het ambachtelijke gevoel nog steeds erg belangrijk, merkt ook Nieuwenhuis. ‘Mensen willen weer terug naar de essentie zoals friet is bedoeld. Geen fabrieksmatige staafjes, maar het gevoel bij de aardappel van Hollandse bodem. Wees transparant over je manier van werken en de herkomst van je producten. Zorg voor beleving in de presentatie. Onderscheidend zijn is één, zichtbaar zijn is twee. En besef dat je eigen tevreden klanten nog altijd je beste ambassadeurs zijn.’

Volgens Nieuwenhuis is het nog altijd de ondernemer die het verschil maakt en niet per se de friet op zich. ‘De vent maakt de tent. Klanten zijn gevoelig voor passie, gedrevenheid, betrokkenheid en bezieling bij de producten die je verkoopt. Ambachtelijke friet is door iedereen te verkopen, maar zorg dat het hele verhaal – van land tot klant – klopt. De kracht van onderscheidenheid zit daarnaast in het zoeken naar de juiste combinaties. Combineer ambachtelijke friet met zelfgemaakte snacks of sauzen.’ Frituren is een ambacht, besluit Nieuwenhuis. ‘Bak de friet met aandacht. Het luistert nauw om het juiste frietje te bakken; daar komen heel wat factoren bij kijken. Investeer er vooral in om alle factoren optimaal te krijgen. Van aardappel tot frituurolie, van frietsnijder tot verpakking. En win advies in over het bakken bij experts, want samen kom je verder.’

Farm Frites

Vers en authentiek zijn nog altijd twee belangrijke trends als het gaat om friet en aardappelproducten. ‘In de Nederlandse markt, maar ook in de markten om ons heen, zien we een groeiende vraag naar authentieke, natuurlijke producten’, zegt Thijs Theelen van Farm Frites. ‘Ook de vraag naar vers bereide producten neemt een vlucht’, merkt Theelen. ‘Beide trends spelen een grote rol bij onze productontwikkeling.’

Hoe kun je als cafetariahouder blijven verrassen en onderscheiden? ‘Een goed, natuurlijk product dat professioneel is bereid, is de basis van elk succes’, zegt Theelen. Maak het product af met toppings, adviseert Theelen. ‘Hiermee kun je er een persoonlijke culinaire draai aan geven. Je kunt smaakvolle combinaties maken met een goede saus en andere lekkere ingrediënten. Bijvoorbeeld in combinatie met pulled pork, gegrilde groente, vissoorten of kazen.’ Theelen drukt ondernemers op het hart om hun toegevoegde waarde te laten zien. ‘Genereer extra aandacht met point of sale-materiaal en vertel het verhaal achter het product. Deze zomer ondersteunen we onze klanten met mooie materialen rond de nieuwe oogst. We hebben gezorgd voor inspirerende beelden en aankleding van hun zaak.’

Homestyle

Farm Frites biedt een ruim assortiment friet en aardappelproducten met schil onder de naam Home-Style. Daarnaast heeft het bedrijf afgelopen zomer een nieuwe frietsoort op de markt gebracht: Home-Style Rustic Fries Koelvers. Dit is een onregelmatig gesneden, koelverse friet, ook met schil.

Lamb Weston / Meijer

ambachtelijke friet

Het gewone frietje krijgt concurrentie van friet met toppings, ziet ook producent Lamb Weston/Meijer.

Mensen eten vaker op meerdere momenten per dag buitenshuis. Dat biedt volop kansen voor vernieuwing van het assortiment; met kleine menuverrassingen kunnen ondernemers hun kaart uitbreiden. Denk aan het aanbieden van tweede aardappelproducten. ‘We zorgen steeds voor een eigen twist qua vorm, smaak of presentatie’, zegt Maarten Ploos van Amstel van Lamb Weston/Meijer. ‘En met het behoud van het natuurlijke karakter; gesneden uit de hele aardappel.’

Fast casual-concepten spelen actief in op de trend van verruiming van de eetmomenten. Ploos van Amstel ziet ook ook kansen voor cafetaria’s om juist hiermee het onderscheid te maken. ‘Het gewone frietje krijgt concurrentie.’ Hij noemt aardappelproducten met huisgemaakte sausjes en toppings of variaties in fingerfoodproducten. ‘Voor deze producten kun je een goede prijs vragen, daardoor geef je je assortiment een upgrade.’
Lamb Weston/Meijer stemt met de telers af welk type aardappelen nodig is om deze variaties te maken. ‘Door hen al in een vroeg stadium te betrekken bij de wensen van onze klanten, ontstaan er steeds nieuwe mogelijkheden om tot verrassende eindproducten te komen die bij deze trend aansluiten. Online tips over menucombinaties en wijze van presenteren helpen daarbij.’

Fingerfood

Bij Lamb Weston/Meijer zijn aardappelproducten in meerdere variaties te vinden, zoals Twisters, Onio & Black Pepper Dipping Stripes en Sweet Potato Fries (friet van zoete aardappelen). Daarnaast heeft de producent een aantal fingerfoodproducten in huis, zoals Camembert Bites en Cream Cheese & Potato Bites.

McCain

ambachtelijke friet

Door een speciale coating blijven deze frietjes volgens McCain lang knapperig.

Ook meer traditionele cafetaria’s beginnen met maaltijdbezorging. Daarin ligt een grote uitdaging als het om friet gaat, weet Bobby de Graaf van McCain. ‘Deze uitbreiding heeft een flinke impact op het operationele proces, waardoor veel ondernemers met nieuwe uitdagingen worden geconfronteerd.

Cafetariaondernemers moeten daarom op zoek naar extra ondersteuning om er zeker van te zijn dat bezorgen een winstgevende bijdrage levert.’ Volgens De Graaf heeft de consument ook hoge verwachtingen van het frietje dat hij afhaalt en mee naar huis neemt. ‘De klant wil dat het frietje lang warm en krokant blijft. Dit is de grootste uitdaging voor een cafetariaondernemer. Constante kwaliteit is erg belangrijk.’ McCain adviseert verder om op tijd te bakken voor constante kwaliteit van het eindproduct gedurende het gehele jaar. ‘Zo hebben externe factoren, zoals nieuw of tijdelijk personeel of persoonlijke voorkeuren geen invloed op de bereiding van de friet.’

Speciale coating

Onlangs heeft McCain de Staycrisp-lijn verbeterd en uitgebreid met twee varianten met schil. Deze lijn bevat producten met een speciale coating. Na langdurig onderzoek is het ons gelukt om een nieuw recept van deze speciale coating te ontwikkelen die ervoor zorgt dat de friet zelfs na 15 minuten in een afgesloten zak de ultieme krokantheid behoudt, zegt Bobby de Graaf van McCain.

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels