artikel

Kantoortijgers worden bevlogen frietbakkers: ‘Bij ons snack je in stijl’

Fastfood 383

Wat gebeurt er als je twee voormalige bankmedewerkers, zonder enige horecaervaring, de sleutels geeft van een oude vistent? In het geval van Arjan Hoek en Marcel Oudshoorn komt er een uitgekiend concept op tafel en volgt een vliegende start in de frituurbranche. ‘Bij ons snack je in stijl.’

Kantoortijgers worden bevlogen frietbakkers: ‘Bij ons snack je in stijl’

Als de kersverse frietbakkers Arjan Hoek en Marcel Oudshoorn onder het werk uit het raam kijken, zien ze aan de overkant van het water het pand van de Rabobank staan. Het gebouw staat symbool voor het verleden, want tot voor kort was dat hun dagelijkse werkplek. Maar een kantoor is een uitstekende omgeving om te dagdromen, en Arjan en Marcel droomden van een eigen horecazaak, het liefst in de vistent aan de overkant van het water. Op 1 mei werd hun droom werkelijkheid: sinds die dag runnen ze samen De Heeren van Katwijck, vlakbij het strand van Katwijk aan Zee. Geen vis, maar verse friet, een kleine selectie kwaliteitsnacks en een enorme drive om hun gasten gelukkig te maken.

Met nul ervaring een horecazaak beginnen. Hoe hebben jullie je voorbereid?

Arjan: ‘We hebben gekeken naar het verzorgingsgebied. In Katwijk zijn niet zoveel snackbars, en al helemaal geen met verse friet.’
Marcel: ‘We zijn op bezoek geweest bij Sammy en Pebbles van Frietboutique in Rotterdam. Die twee hebben het goed voor elkaar en daarom wilden we graag met ze praten om te horen wat hun ervaringen zijn. Daarnaast hebben we stage gelopen bij de Frietfabriek in Amstelveen. Nou, het zweet stond op ons voorhoofd.’

Waarom?

Marcel: ‘We hebben de hele dag meegewerkt, en dat was best zwaar. We wilden onzettend graag een horecazaak beginnen en zagen alleen de romantiek. Dat klinkt raar, maar wij komen natuurlijk uit een bureaustoel. In de auto terug naar huis waren we in ieder geval heel stil. Maar we hebben doorgezet.’

Wat hebben jullie geleerd?

Marcel: ‘Dat je goede schoenen moet dragen. Ik had overal pijn na die dag.’
Arjan: ‘Efficiëntie. 80 procent is voorbereiden, logistiek en de taken van de medewerkers helder krijgen.’

Jullie komen uit de bankenwereld; de financiering was geen probleem natuurlijk.

Arjan: ‘Dat was inderdaad niet heel ingewikkeld. We hebben de apparatuur overgenomen voor ongeveer €40.000. Alles bij elkaar is de investering €75.000 geweest.’

Dat is niet heel veel.

Marcel: ‘Nee. We hebben een deel van de apparatuur weer verkocht, dat scheelde. Er zit ook een stukje eigen vermogen in. En ik heb hier ervaring mee; ik heb de bouw van panden gecoördineerd in mijn functie als projectbegeleider. Arjan heeft daarnaast een enorm netwerk. Eén van zijn vrienden is bijvoorbeeld timmerman, die heeft ons enorm geholpen. We hebben ook geluk gehad met de visbakwand. We hadden bijna een nieuwe gekocht bij Qbtec, maar die adviseerde ons om deze bakwand te houden. In een visbakwand kun je prima friet frituren, zeiden ze. Een visfrituur is minder diep, groter en vierkant, maar voor het bakken van friet maakt het kennelijk geen moer uit. We hebben alleen nog geen mandjes op maat.’

Welke keuzes hebben jullie gemaakt als het gaat om inrichting en beleving?

Arjan: ‘Toen we met de naam, het logo en het interieur aan de slag gingen, waren een aantal woorden voor ons belangrijk: beleving, kwaliteit en smaakvol. Daar hebben we ook de kleding op uitgezocht. Het is geen snackbar, maar een soort speciaalzaakje waar je kunt snacken in stijl. En we schrijven frites, geen friet. We serveren die in een blauwe puntzak met onze naam en logo erop. De blauwe kleur zie je overal terug.’

En geen vitrine.

Arjan: ‘Nee, dat was een duidelijke keuze. Niet alleen vanwege de beperkte ruimte, maar ook omdat we het niet vinden passen. Op schermen promoten we onze producten, en wij vertellen gasten wat we hebben. Je zult hier ook niet de goedkopere reclamematerialen van leveranciers zien, of een bordje van Verantwoord Frituren.’

Jullie staan niet zelf aan de bakwand?

Marcel: ‘We proberen onszelf vrij te maken om als gastheer op te treden. Die jongens staan te bakken, en wij willen met gasten in gesprek en ze een leuke middag of avond bezorgen. Dat vinden we belangrijk. We serveren ook aan tafel. En als het mooi weer is, snijden we de friet buiten.’
Arjan: ‘Wij weten wat gastbeleving is. Het is meer dan een mooi pand en een goed gerecht. Bij strandtenten maak ik vaak mee dat ze het op tafel pleuren, zo van ‘bekijk het maar’. Dan smaakt het mij niet meer. Ik heb dan liever een matige hamburger die perfect wordt geserveerd en met een glimlach. We krijgen van mensen ook terug dat het hier zo anders is dan in een strandtent. We zien reacties op Facebook: ‘Supervriendelijke bediening, het is gezellig, het voelt goed.’ Daar zijn we onderscheidend in.’

Hoe loopt de zaak?

Marcel: ‘We hebben al een aantal vaste klanten, vooral lokale bevolking. Gaandeweg is de camping hier vlakbij volgelopen, dus we hebben nu een mix van vaste klanten en toeristen. En dagjesmensen. Maar er komen ook mensen uit de streek die via via over ons hebben gehoord.’
Arjan: ‘Op een drukke dag krijgen we tweehonderd man over de vloer. De gemiddelde besteding zit rond de €8,50. We maken ook mee dat mensen met z’n vieren of vijven aan een tafeltje zitten en moeiteloos voor €40-€50 bestellen, met drankjes erbij.’

Voor een frietje vragen jullie tussen de €2 en €3. Dat is niet veel voor verse friet.

Marcel: ‘Klopt. We willen de prijzen laag houden, anders krijg je mensen niet losgetrokken van hun vaste snackbar.’

En qua omzet?

Marcel: ‘Op een drukke dag draaien we €1500. Als het blijft lopen zoals nu, is de prognose dat we in twaalf maanden drie ton omzetten. Maar we moeten de winter nog door. Na een jaar weten we het pas echt.’

Hoe komen jullie de winter dan door?

Arjan: ‘We hebben nog wel ideeën voor de winter. We zijn bijvoorbeeld begonnen met een eigen gehaktbal. Uitproberen, laten proeven. Een goede structuur is belangrijk. Voor de rest peper en zout, en that’s it. Maar we denken ook aan zelfgemaakte soep, wat je nergens kunt vinden. Of een hotdog van een lokale slager. We kunnen ook zelf chocolademelk maken. We hebben al een eigen appeltaart, die een banketbakker exclusief voor ons maakt. Dat is een verhaal dat we kunnen vertellen, mensen zijn gevoelig voor verse en eerlijke producten.’

Verder nog toekomstplannen?

Marcel: ‘We huren het pand nu, maar we zijn bezig om het te kopen. En onze ambitie is om nóg een paar zaken te openen. Maar eerst deze zaak een tijdje runnen.’ 

Start: 1 mei 2017
Vloeroppervlakte: 40 vierkante meter
Openingstijden: zes dagen van 11.00 tot 20.00 uur
Aantal zitplaatsen: 38
Aantal medewerkers: 8

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels