artikel

The Barn Food: ideologisch, rebels, bevlogen fast delivery pionier

Fastfood 2232

Puur, eerlijk en heerlijk: op die manier wil The Barn Food zich profileren. De producten zijn 100 procent biologisch en worden vers bereid in het zich van de klant. Snackkoerier nam er een kijkje, samen met cafetariahouder Hans Geurts.

The Barn Food: ideologisch, rebels, bevlogen fast delivery pionier

The Barn Food ging in september 2016 van start in Amsterdam, op de Zuidas. Amper een jaar later volgde de tweede vestiging. Op de goed bereikbare foodcourt in de Stadskamer van het vernieuwde Hoog Catharijne in Utrecht heeft de formule een toplocatie gevonden met veel winkelend publiek en duizenden passanten per dag.

De jonge keten staat onder leiding van de ondernemers Roel Bloemen en Joost Leendertse. Zij zien enorme kansen met het onderscheidende fast casual-concept.
Cafetariahouder Hans Geurts van Nose4Food in Zeist bracht op uitnodiging van Snackkoerier een bezoek en ging in gesprek met Roel Bloemen.

barnfoodThe Barn is de eerste Nederlandse 100 procent in EKO gecertificeerde fastfoodketen voor ontbijt, lunch en diner. Naturally healthy, zo luidt de slogan. Het motto: From stable to table. ‘Toch serveren we geen producten uit de geitenwollensokkenhoek’, benadrukt de eigenaar. ‘We richten ons op fast delivery en gezond en betaalbaar eten. Er worden alleen natuurlijke ingrediënten gebruikt, dus zonder enige toevoegingen zoals kleur- en smaakstoffen. Toevoegingen zijn in onze ogen ook overbodig door de pure smaak.’

De producten van The Barn voldoen aan de SKAL-regelgeving, een wettelijk keurmerk. Het vlees komt van biologisch gecertificeerde boeren die het dierenwelzijn respecteren. De verpakkingen zijn volledig afbreekbaar. Het assortiment is dagvers en homemade, meestal volgens eigen receptuur. ‘Je moet het echt goed of helemaal niet doen’, legt Bloemen uit. ‘Daarom hebben wij bewust voor 100 procent biologisch gekozen. De millennials zijn er heel erg mee bezig, maar het geldt eigenlijk voor steeds meer mensen. Het aanbod bij de retail stijgt eveneens sterk, ook dat zegt wel wat. Het is een enorme groeimarkt.’

Rebels

Het concept is vernieuwend, gedurfd en heeft een ideologisch karakter, vindt ook cafetariahouder Hans Geurts. ‘De passie spat er vanaf, maar waarom is er voor de term biologische of organic fastfood gekozen?, vraagt hij zich af. ‘We willen ook een beetje rebels zijn’, luidt het antwoord van de mede-eigenaar Roel Bloemen. ‘Een snelle bereiding is een voorwaarde. Normaal gesproken heeft de gast zijn bestelling binnen 6 minuten. Daarnaast profiteren we van de uitstraling van populaire producten als burgers, aardappelwedges, smoothies en salades. Op deze
manier zetten we biologisch meer in de etalage.’

Dan volgt een kanttekening van Geurts betreffende de meerprijs van biologisch. Kortom, wil de klant er extra voor betalen? Daarom blijft het assortiment biologisch bij Nose4Food, een buurtzaak in Zeist, voorlopig beperkt tot kroketten, frikandellen, kipnuggets en een mexicano. ‘Het is wel de verantwoordelijkheid die je hebt als ondernemer en ik bied het als service naar bepaalde gasten. De vraag is echter marginaal.’ Geurts wilde een tijdje terug ook biologische kippeling aanbieden. ‘Ik schrok van de prijs, daarom heb ik er toch van afgezien.’

Bloemen beaamt dat het bedrijfseconomisch ook rendabel moet zijn, maar dat biologisch daarmee niet op gespannen voet hoeft te staan en zeker interessant is. ‘Het verdienmodel is gebaseerd op een mix van producten. Zo is de marge op koffie bijvoorbeeld heel goed, terwijl de meerprijs amper 3 cent per kopje is. Aan de andere kant is onze logistiek prima op orde. Door onze goede contacten wordt er rechtstreeks geleverd, dat scheelt een schakel en dus een aanzienlijk stuk marge.’

Recyclebaar

Alle verpakkingen die worden gebruikt zijn 100 procent recyclebaar. Dat wil zeggen biologisch afbreekbaar, composteerbaar en daarmee duurzaam. Het gaat dan om de rietjes, servetten, bestek, salade bowls en de slider box. Ze zijn gemaakt van suikerriet of het afval van planten. ‘Ons flesje met jus lijkt van plastic, maar is dat niet. Het is volledig afbreekbaar. Het kost 21 cent, dat is flink meer dan de normale variant. Toch kiezen we ervoor.’

Het biologische karakter zorgt ook voor goodwill onder klanten, is de directeur van The Barn van mening. ‘We willen niet als een wereldverbeteraar overkomen, maar onze aanpak krijgt waardering. Noem het de gunfactor. Dat is veel waard.’ Hans Geurts ziet daar de positieve gevolgen van. The Barn is volgens hem pionier. ‘Als er meer vraag komt naar dit soort producten, zal de prijs dalen. In de slipstream kunnen dan andere bedrijven, zoals individuele cafetaria’s, profiteren. Het is een sneeuwbaleffect.’

Bestelsysteem

barnfood

Hans Geurts (links) is onder de indruk van de bevlogen Roel Bloemen van The Barn Food.

The Barn is niet alleen biologisch, het is ook hypermodern. Het efficiënte bestelsysteem is een goed voorbeeld. Bestelzuilen vooraan in de winkel bieden gebruikersgemak, maar de bestelling kan ook op afstand via een app worden doorgegeven. Over de bestelwijze heeft Roel Bloemen een duidelijke visie. ‘De rijen moeten zo kort mogelijk zijn, vandaar de digitale orderborden. Geen cash geld, alleen pinnen ook vanwege snelheid en veiligheid.’

Bij de verwerking heeft iedere medewerker zijn eigen taak bij een van de productgroepen zoals dranken, warme gerechten of salades. ‘Dat noemen we stations, daar maken we snelheid mee. Dat moet ook wel, want niets wordt in het
voren gemaakt om de versbeleving te garanderen en verspilling tegen te gaan.’
Geprinte menukaarten zijn taboe. Een digitaal systeem werkt veel beter bij The Barn aangezien het met verse, steeds wisselende producten en ingrediënten werkt.
‘Digitaal is de samenstelling of het menu met één druk op de knop makkelijk aan te passen.’ Hans Geurts heeft zojuist de Barnburger verorberd, een hamburger van het vlees van grasgevoerde Oostenrijkse koeien. Het vlees gaat in de speciaal ontwikkelde ‘grinder’. De burger wordt vervolgens in de oven in de eigen vleessappen gebakken en is binnen 4 minuten klaar. ‘Werkelijk heerlijk, zeer smaakvol.’

Bevlogenheid

Na het gesprek met Roel Bloemen en een rondleiding door het bedrijf is Hans Geurts zichtbaar onder de indruk. ‘Ik voorspel een prima toekomst voor The Barn, het is een vernieuwend concept dat aan alle kanten klopt. Wat ik ook heel belangrijk vind, is de bevlogenheid van Roel. Hij heeft een missie. Zijn enthousiasme in combinatie met een duidelijke visie over biologische voeding en duurzaamheid spreekt me geweldig aan. Het komt voort uit een stuk idealisme, maar is toch zakelijk goed onderbouwd. Deze ondernemers die hun nek durven uitsteken zijn nodig, ze hebben een voortrekkersrol.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels