blog

Internetcolumn Ton Vis: Franchise

Fastfood

Over enkele jaren bestaat soft franchise niet meer, is een stelling op internet. Daar zit een groot waarheidsgehalte in. Het is nu eenmaal zo dat soft franchise een minder stabiele basis biedt dan hard franchise.

Internetcolumn Ton Vis: Franchise

Het is nu eenmaal zo dat soft franchise een minder stabiele basis biedt dan hard franchise. De vrijheden die er zijn bij soft franchise werken niet altijd formuleversterkend. De een verkoopt een bamihap van merk A terwijl de ander die absoluut niet wil verkopen. Marketingtechnisch gezien dus niet echt sterk. Leveranciers willen vastigheid in afname. Toch trek ik het bovenstaande in twijfel.

In grote tot middelgrote steden zal de stelling wel opgaan. In de drukke kernen van deze steden zie je de cafetaria dan ook langzaam verdwijnen. In het centrum van Rotterdam zoek je tevergeefs naar een onafhankelijke cafetaria.

Veel zelfstandige cafetariaondernemers bevinden zich in de kleinere dorpen of gemeentes, soms met maar 2000 inwoners. Die inwoners zijn meestal allemaal klant in die zaak en hebben een speciale binding met ondernemer, personeel en product. Als die ondernemer zichzelf gaat onderwerpen aan hard franchise en dan zijn eigen lokale producten niet meer kan verkopen, gaan zijn klanten morren.

Niet voor niets zitten de grote hard franchiseketens alleen in steden met een grote populatie. Voor dit soort bedrijven is het veel te ingewikkeld om zich te handhaven in kleine gemeentes. De omzetten zijn te laag ten opzichte van de kosten.

Voor zaken in de kleinere dorpen lijkt het mij ideaal om soft franchise te zijn, maar wel met harde afspraken. Je kunt dan je eigen gezicht en ondernemerschap behouden en toch profiteren van gezamenlijke inkoop, uitstraling en acties.

Ton Vis

Eigenaar Kwalitaria ’t Centrum Oostvoorne

Meer blogs van Snackkoerier:

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels