blog

Fastservice of fastfood: met dank aan blurring

Fastfood

Een aantal jaren geleden is door het toenmalig sectorbestuur van Koninklijke Horeca Nederland de term fastfood vervangen door fastservice. Reden was het negatieve imago van fastfood. Sinds die tijd is in de sector, op z’n zachtst gezegd, wel wat veranderd. In tijden dat blurring (daar waar horeca en retail samensmelten) aan de orde van de dag is, wordt de discussie over wat nu wel en/of niet fastservice is, steeds vaker gevoerd. Mijn conclusie: er is geen eenduidige definitie.

Fastservice of fastfood: met dank aan blurring

GFK, FoodService Instituut Nederland en andere organisaties houden indelingen aan die op elkaar lijken, maar ‘aan de randjes’ zie je toch verschillen. En over die randjes gaat de discussie vaak.

Discussie

Ook ik kom die discussie vaak tegen. Onlangs nog toen ik in gesprek was met de RAI over de aanstaande Horecava.

Waar trekken we de grens voor wat betreft programmering in de Fastservice Arena? Wie is de doelgroep en welke bedrijven horen daar bij?

Of met de organisatie van het NK Pannenkoekenbakken: ‘Is pannenkoeken bakken wel fastservice?’.

Opleidingen

In opleidingenland worden wij er ook mee geconfronteerd. De fastserviceopleidingen zijn bij veel bedrijven één-op-één te passen, maar niet alle bedrijven voelen zich fastservicebedrijf.

Dat wat de medewerkers in de opleiding leren over het vak, sluit vaak beter aan dan men denkt. Maar die naam hè? Fastservice.

Technieken en service

Wat mij betreft gaat het om een eetgelegenheid waar snelle bereidingstechnieken gecombineerd worden met een snelle service. En of deze aan tafel is of niet, moet wat mij betreft niet uitmaken.

Dus La Place is fastservice, foodcourt HEMA is fastservice, Bakker Bart is fastservice en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Procesmatig werken

Het is een procesmatige manier van werken met voedsel. Het maakt dan ook niet uit of je eindproduct een kop soep, broodje of hamburger is.

McDonald’s

McDonald’s heeft ook last gehad van de term fastfood en stond daarom bij Koninklijke Horeca Nederland ook lang ingeschreven onder ‘restaurant’.

Inmiddels zijn zij (en ook LaPlace) ‘om’ en ingeschreven onder het kopje ‘fastservicebedrijf’.

Bedrijfstak

Het is onderhand een zichzelf respecterende bedrijfstak die groter dreigt te worden dan de traditionele horeca. Iedereen in de sector begrijpt de term, nu de consument nog.

Maar ja, de consument denkt niet (meer) in hokjes en wil gewoon iets lekkers eten bij een leuke tent. Wij vinden het uiteindelijk echter wel fijn om ergens bij te horen. Toch?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels