blog

Blog: Over marketing: b2b en b2c wordt h2h

Fastfood

Nee, de kop boven deze blog is geen vreemde scheikundige formule, maar gaat over mensen. Ik zal het uitleggen.

Blog: Over marketing: b2b en b2c wordt h2h

‘De vent maakt de tent’ is een bekend gezegde. Deze uitspraak werd ook gebruikt in een artikel in de Snackkoerier-editie van 12 juli van Bas van Eekelen van GfK (pagina 2, Loyaliteit met lokaal ondernemerschap).

Hierin werd de onmiskenbare waarde van lokaal ondernemerschap als drijvende kracht achter loyaliteit gesteld.

De ondernemer

Maar moet dat altijd de ondernemer zijn, of zijn er ook anderen die dat kunnen zijn? Ik denk persoonlijk dat dit heel goed iemand anders kan zijn en in sommige gevallen zelfs móet zijn.

Een voorbeeld naar aanleiding van het recente WK-voetbal. Robin van Persie was weliswaar aanvoerder, maar Arjan Robben maakte het team.

Misschien juist wel omdat Robben geen aanvoerder was, kon hij zich ontpoppen als een goede leider en vormde hij daarmee het gezicht van het Nederlands elftal.

Traditionele marktbenadering

Terug naar de ‘formule’. In de hedendaagse marketing zijn wat zaken aan het verschuiven.

De traditionele marktbenadering van business-to-business en business-to-consumer (kortweg b2b en b2c) is onder invloed van onder andere sociale media aan het verschuiven naar een model waarbij de zaken worden gedaan met een persoon en niet zozeer met een bedrijf.

Emotie

Ik zie het zo:
– bedrijven hebben geen emotie, mensen wél.
– mensen willen een deel van iets groters dan zichzelf zijn
– mensen willen iets voelen
– mensen willen worden opgenomen
– mensen willen begrijpen

Oprecht en eenvoudig

Communicatie is niet ingewikkeld, het moet gewoon oprecht en eenvoudig zijn. Dat is van mens tot mens, dat is human-to-human (h2h).

Ben je als ondernemer de enige die dat boegbeeld kan zijn? Nee! Zorg dat je je ‘pareltjes’ naar voren schuift.

Geef ze verantwoordelijkheid, ontwikkel ze (training, workshop, opleiding) en laat ze groeien. Dán ben je klaar voor de toekomst.

P.S. Onlangs is vakjury van de Cafetaria Top 100 gestart. Wie schuif jij naar voren om de pitch voor de vakjury te doen?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels