blog

Duurzaam

Fastfood 738

In eerste instantie lijken de woorden ‘duurzaam’ en ‘cafetaria’ slecht te combineren. Van oudsher gaan traditionele snacks en het imago van de sector niet heel erg goed samen met labels als groen, gezond en biologisch. Maar langzaam maar zeker kantelt dat beeld.

Duurzaam

Dankzij de onvoorwaardelijke inspanning van een paar ondernemers en een aantal fabrikanten kwamen eerst de biologische snacks in beeld. Bij steeds meer cafetaria’s worden hamburgers van vlees van koeien van de plaatselijke boer gesignaleerd.

Wie dan ook nog weet dat de fastfdoodsector in toenemende mate aandacht schenkt aan afscheiding, zonnepanelen, het recyclen van frituurvet en andere duurzame taken, weet dat ook cafetariahouders zich inmiddels bekommeren om een gezonde toekomst voor hun kinderen.

Toch is er nog een duidelijke tweedeling aan te brengen in het soort ondernemers dat zichzelf het stempel duurzaam op het voorhoofd plakt. Aan de ene kant heb je ondernemers die uit principe duurzaam bezig zijn. Zo’n ondernemer is bijvoorbeeld Marco Agema van Friet van Piet in Groningen. Duurzaamheid zit sinds de geboorte van zijn dochter in z’n genen. Agema is duurzaam uit principe. En je hebt – kort door de bocht – ondernemers die duurzaam zijn, zolang het maar geen geld kost.

Met beide types ondernemers is niets mis. Van belang is dat ook cafetariahouders, linksom of rechtsom, bezig zijn met hun eigen vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Opdat de cafetaria ook in de toekomst blijft bestaan.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels