blog

Haute friture

Fastfood 2

Sterrenkok Sergio Herman gaat patat met mayo verkopen. Dat mag je in zijn kringen natuurlijk niet zo noemen. Maar feit is dat het wel zo is. De friet is biologisch. En de mayo van truffels. Maar toch.

Haute friture
Eric Schuurman

We willen een eenvoudig product als frites in een warme en inspirerende omgeving neerzetten‘, zo liet de topkok optekenen door Misset Horeca.

De stap van Herman is het zoveelste voorbeeld van de culinaire opwaardering van snacks en fastfood. Nog maar kort geleden was daar het bericht van die andere sterrenkok, Niven Kunz. Hij gaat dan weliswaar niet zelf bakken, maar helpt twee collega’s op weg met hun frietzaak in Den Haag.

Daarvoor was daar ineens de hippe Vlaamse topchef Wim Ballieu, die een aloude cafetariatopper, de gehaktbal in jus, pimpte tot een culinair hoogstandje.

Dan heb ik het over die andere keukenprins, Ron Blaauw, nog niet eens gehad. Hij voorzag de hotdog van een chic sausje, waardoor die snack ineens het stempel culinair mocht dragen. En wat te denken van de ordinaire hamburger, die in no time werd opgewaardeerd tot een snack waar menig culinair kenner inmiddels de vingers bij aflikt?

Fastfood en gastronomie lonken naar elkaar. Zoveel is duidelijk. En dat vind ik een goede zaak. Onze sector knokt immers al decennialang voor een positiever imago. De ‘snackbar’ doet het inmiddels goed en het imago wordt steeds beter.

Om die reden is de culinaire vrijage van sterrenkoks met ‘onze’ snacks een goede zaak. Eindelijk de kans om in korte tijd een flinke zet de goede richting op te gaan. Van mij hoeft u vanaf vandaag geen champagne bij uw hotdog te verkopen. Maar een bescheiden toast op deze erkenning is u van harte gegund.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels