blog

De ondergang van McDonald’s

Fastfood 12969

Een van mijn fijne jeugdherinneringen is de komst van een McDonald’s naar Doetinchem. Wat een bevrijdingsfeest was dat. Voortaan hoorde onze regio bij de beschaafde wereld.

De ondergang van McDonald’s

De laatste jaren ging het niet zo goed met McDonald’s. Zeg maar gerust beroerd. De omzet daalde, net als de aandelenkoers en het imago. Het bedrijf dat ooit het toonbeeld was van voedselveiligheid, werd uitgekotst door foodies. McDonald’s serveerde opzettelijk rotzooi. Kijk voor de lol op Youtube nog even naar het ‘pink-slime’- filmpje van Jamie Oliver. McSmurrie.

Nou is multinationalletje bashen altijd leuk, zeker als dat bedrijf jarenlang onaantastbaar is, zoals McDonald’s. Maar de burgergigant kreeg wel een héél grote reuzenemmer stront over zich heen. Niet alleen de hamburger, ook de marketing van McDonald’s klopte volgens de experts van geen kant. Volgens hen zou de olietanker McDonald’s nooit in staat zijn om in te spelen op de ‘veranderde behoeftes van de moderne consument’.

Het was glashelder dat dit maar één kant op kon, en dat was richting afgrond. Foodbloggers spraken over ‘laatste stuiptrekkingen’ en ‘het einde van een tijdperk’.

Het waren holle frasen. Anno 2017 staat de beurskoers van McDonald’s op een all time high. Wie in mei 2014 voor 70 euro een aandeel had opgeraapt, boekt nu een vette winst van 50 euroknallers.

Eind vorige maand publiceerde McDonald’s wereldwijd klinkende cijfers. Nederland is met een omzetgroei van 8,6 procent een van de best presterende landen. Die groei is ook nog eens autonoom, want het aantal vestigingen ligt in ons land al jaren rond de 245.

Hoe doen ze dat? Door de gast meer beleving en gemak te bieden met nieuwe interieurs, table service en gemakkelijker bestellen. Kortom, door hun convenience-maaltijd nog meer convenient te maken. Niet door de BigMac te verruilen voor de McSla. McDonald’s houdt gewoon vast aan de hamburger, frites en cola. Wat die foodies ook mogen roepen.

De snelste weg uit een dal is beter doen waar je goed in bent.

Reageer op dit artikel