fotoreportage

Interieur: binnenkijken bij cafetaria HappyFood Nunspeet

Fastfood 2186

Robin Pronk (37) was al een gelukkig man toen hij in 2014 zijn eigen HappyFood aan de Westerlaan in Nunspeet opende. Drie jaar later straalt de ondernemer nog steeds van oor tot oor en is hij na de recente restyling van zijn cafetaria happier dan ooit. ‘’s Avonds en in het weekend is het hier echt knallen.’

Interieur: binnenkijken bij cafetaria HappyFood Nunspeet

Van licht- naar donkergroen en meer robuuste en stoerdere materialen. De ombouw naar HappyFood 2.0 door Todd Reclamestal is geslaagd. ‘Meer eigentijds en modern, minder klinisch’, typeert Pronk de metamorfose. De ondernemer is een volbloed HappyFood-adept. In zijn woonplaats Hoevelaken werkte hij als parttimer in een cafetaria die later werd omgedoopt tot HappyFood-vestiging. ‘Ik kwam er nog regelmatig binnenlopen. Het bleef trekken.’ Op een gegeven moment raakte Robin Pronk in gesprek met Guido de Moor, bedenker van de franchiseformule. Daarna wist hij het zeker: hij wilde een eigen HappyFood-vestiging. ‘Het is een kleine, warme club’, vervolgt Pronk. ‘Voor een maandelijkse fee van honderd euro krijg je actiefolders, goede inkoopprijzen en een webpagina. Je hebt zelf de vrijheid om te bepalen welke concepten van de formule je gebruikt. Ook biedt de formule opleidingen, trainingen en verzekeringen aan. Je kunt ze echt 24/7 bellen als er iets is. Zelfs ook ’s nachts ja, de lijnen zijn kort.’

Supergoed gevoel bij formule HappyFood

Samen met Guido de Moor ging hij op zoek naar een geschikte plek. Of een bestaande cafetaria voor de hoofdprijs of ergens op nul beginnen. Robin Pronk koos voor de laatste optie. Na een lange zoektocht kwam hij uit bij het leegstaande pand aan de Westerlaan 2. Een voormalige pizzeria met terras, uitstekend onderhouden, net buiten de Hoofdstraat en met een ruime parkeerplaats naast de deur. ‘Ik ben een paar keer wezen kijken en heb marktonderzoek gedaan. Ik had er meteen een supergoed gevoel bij.’ Op 1 april – geen grap – 2014 ging HappyFood Nunspeet open. Anderhalf jaar later introduceerde Pronk naast de fabrieksfriet van Farm Frites ook verse friet. ‘Die speelruimte heb je gelukkig bij HappyFood.’

Hamburgerconcept ingevoerd

De omgeving is zeer toeristisch, zegt Pronk. ‘Op elke hoek van de straat wordt een patatje verkocht, je móet je onderscheiden. Mijn hele kelder ligt vol met aardappelen. Wassen, snijden, ontpitten, voorbakken, laten rusten en afbakken. We doen het allemaal zelf. Heel bewerkelijk ja, maar dan heb je ook wat. Mensen rijden er soms voor om, zo smakelijk vinden ze het.’ Een half jaar later besloot Pronk ook het hamburgerconcept van HappyFood in te voeren. Hamburgers van 100 procent rundvlees, goed belegd, met verse ingrediënten en een lekker broodje, afgebakken in de oven. Sindsdien is de omzet in hamburgers meer dan verdubbeld. De ‘Bacon Cheese’ is de absolute topper.

Premium Shake

De keuze voor verse friet en een uitgebreid hamburgerassortiment past bij de slogan van de softfranchise-
formule: ‘Feel good, Eat happy’. Eten moet een feestje zijn en dat is het ook in de kwaliteitscafetaria van Pronk. ‘Natuurlijk is er ook een doelgroep die zweert bij gewone friet. Die hebben we ook in huis. Maar veel mensen willen iets anders. Friet vers van het huis met schil en geen standaardburger meer, maar een culinaire burger naar eigen smaak en wens.’
Pronk vergeet daarbij niet de koude kant. Als eerste HappyFood-vestiging omarmt hij het Premium Shake-concept van Nic Ice. Milkshakes op ambachtelijke wijze bereid met een basis van vers softijs en verse melk. Hier bovenop een topping naar keuze en een verrassingsingrediënt met een bite. Een Salty Caramel, Crunchy Nuts of Cookie Berry in plaats van de standaard aardbeien-, vanille- of bananenmilkshake. Kosten: €3,40.

Drie fietskoeriers in dienst

Met 24 zitplaatsen en een terras krijgen zittenblijvers ruim baan bij HappyFood Nunspeet. Thuis genieten van het eten kan ook tussen 17.00 en 20.00 uur, tenminste wie in het postcodegebied 8071 woont en voor minimaal €10 bestelt.
Pronk heeft drie frietkoeriers in dienst. Zij brengen online bestellingen, die binnenkomen via de app en de website van HappyFood, binnen acht minuten na bereiding in speciale warmhoudtassen met de ‘Frietfiets’ op de plek van bestemming. ‘Een frietfiets? De mensen moesten er eerst een beetje aan wennen. Maar de fiets zelf doet het werk, het is een echte eyecatcher. Social media doet de rest. Met name Facebook levert veel respons op. De frietfiets loopt nu als een trein.’ 

Reageer op dit artikel