nieuws

Wakker Dier start anti-Mora-campagne

Fastfood

Stichting Wakker Dier start vandaag een radio- en bannercampagne tegen snackfabrikant Mora. Mora weigert als één van de laatsten een toezegging te willen doen om te stoppen met de onverdoofde castratie van (pasgeboren) biggen.

Wakker Dier start anti-Mora-campagne

Woordvoerder Hanneke van Ormondt van Wakker Dier: ‘Ze hadden bij Mora beter Zeeuws Meisje in kunnen huren in plaats van Cora. Fatsoenlijk verdoven kost bijvoorbeeld slechts één cent per kilo vlees extra maar dat is blijkbaar al een cent te veel.’

Succes

Eerder dit jaar boekte Wakker Dier succes met haar acties bij de HEMA en de supermarkten, die toezegden vanaf 2009 te stoppen met de onverdoofde castratie. Unox, La Place en Struik sloten zich hier later bij aan. De Biologische varkenssector verdooft al sinds afgelopen zomer.

McDonald’s en varkensvleesproducent de Hoeve zijn ondertussen al geheel gestopt met castreren. Zij passen diervriendelijkere methodes dan castratie toe om berengeur te voorkomen.

Motie

Naast Mora hebben ook onder meer Burger King, Febo en Stegeman nog geen bereidheid getoond om over te schakelen.

Morgen zal in de Tweede Kamer een motie worden behandeld om het onverdoofd castreren te verbieden. Een soortgelijke motie in 2006 haalde geen meerderheid omdat CDA, VVD, SGP, PVV en Christen Unie zich ertegen verzetten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels