Unilever investeert miljoenen in gezonder ijs

Unilever investeert miljoenen in gezonder ijs

Unilever steekt jaarlijks 20 miljoen euro in onderzoek om gezonder ijs te maken dat minder vet en suikers en geen kunstmatige geur en smaakstoffen bevat. Het moederbedrijf van Ola heeft inmiddels al ijs op de markt gebracht dat maar 3,5 procent vet bevat.

IJs bevat al veel minder vet dan een jaar of tien geleden, benadrukt marketingmanager Willem Brandt van Unilever/Ola in onder meer het Brabants Nieuwsblad. Toen was ijs met 15 procent vet heel normaal.

Tegenwoordig worden al veel ijsjes geleverd die maar tussen de 5 en 8 procent vet bevatten. Volgens Brandt gaat dat in de toekomst naar 3 of 4 procent gaat. IJsjes als de Cornetto en Magnum bevatten 16,5 en 18,5 procent vet maar het onlangs gelanceerde yoghurtijsje Frusi nog maar 3,5 procent. Frusi voorziet bovendien in de helft van de dagelijkse behoefte aan vitamine c door het gebruik van vers fruit.

Om gezonder ijs te produceren zijn nieuwe technieken nodig. Unilever werkt in het buitenland al met een genetisch gemodificeerde bakkersgist. Daarmee produceert het eiwitten die het ijs een bijzondere structuur geven waardoor minder vet nodig is, meldde het blad VMT onlangs. Deze techniek gebruikt het bedrijf al in onder meer Australië, Nieuw Zeeland en Amerika.