Wakker Dier in actie tegen frietje mét

Wakker Dier in actie tegen frietje mét

Een kip brengt 86 minuten door in een legbatterij voor de mayonaise op een frietje mét, berekende de Stichting Wakker Dier. Na de succesvolle 'biggencampagne' wil de Stichting nu het gebruik van legbatterijeieren uitbannen.

In het kader van haar Kerstcampagne berekende Wakker Dier niet alleen de verblijfstijd van een kip in de legbatterij voor de eieren in de fritessaus maar ook voor producten als een broodje gezond met ei (2264 minuten) en een pannenkoek (42 minuten).

Volgens wakker Dier kiest de consument massaal voor scharreleieren en wijst het gebruik van legbatterij-eieren af. Die zijn daardoor inmiddels niet meer in de supermarkt te vinden. Maar ongemerkt zijn er in producten, zoals mayonaise en fritessaus, eieren uit legbatterijen verwerkt.

Een aantal fabrikanten en ketens, zoals Remia en McDonald’s, hebben het roer al eerder omgegooid en gebruiken alleen nog scharreleieren. Onder druk van de huidige campagne hebben ook andere grote bedrijven als Mars BV, Bakker Bart en de grootste stroopwafelbakker ter wereld ‘van der Breggen’ aan Wakker Dier aangegeven volledig over te schakelen op scharreleieren.

Wellicht is de ommezwaai ingegeven door de succesvolle ‘biggencampagne’ van Wakker Dier. Onder druk van deze campagne, die vergezeld ging van grote advertenties, beloofden de Hema, Burger King en andere grote ketens geen vlees meer van onverdoofd gecastreerde biggen te gebruiken.