Subway laakt beschuldiging omvallen 'Enschede

Subway laakt beschuldiging omvallen 'Enschede

Broodjesketen Subway wijst beschuldigingen van de hand dat het bedrijf verantwoordelijk zijn voor de sluiting van een franchise vestiging in Enschede. De franchisenemers stelden recent in de lokale pers dat ze zijn misleid. De omzetprognoses van het hoofdkantoor zouden niet realistisch zijn geweest.

Justin Goes, area development manager Benelux bij Subway, schrijft in een reactie aan MissetHoreca.nl ‘geen omzetberekeningen voor te schotelen bij een nieuw te starten onderneming op een nieuwe locatie’.

Twee keer mis

Subway Enschede opende in 2004 de deuren. De prestaties zouden achterblijven bij de omzetverwachtingen, zegt de eerste franchisenemer, die vertrouwde op de expertise van Subway.

De ondernemer ging voor drie ton het schip in. In de zomer van 2008 trokken nieuwe franchisers in de zaak. Zij twijfelden naar eigen zeggen aan de hoge huur, maar de omzetprognoses trokken hen over de streep. Uiteindelijk bleven zij met een verlies van 180.000 euro zitten.

Eigen businessplan

Subway-manager Goes: ‘Subway zal in geen enkel geval een voorstelling van zaken doen. De eerste eigenaar heeft zelf een businessplan gemaakt (en omzetanalyses) op basis van destijds bestaande filialen van collega Subway ondernemers in Nederland. Hij heeft dus zelf zijn omzetschattingen gemaakt en heeft zelf voor de locatie aan de Langestraat gekozen, welke hij overigens ook zelf heeft voorgesteld’.

Subway maakt bij een nieuw te starten vestiging wel een breakevenanalyse waaruit blijkt bij welke omzet de eigenaren kiet spelen. De franchisenemers zijn echter zelf eindverantwoordelijk voor de omzet.