Thuis frites en snacks bakken meer in zwang

Thuis frites en snacks bakken meer in zwang

Supermarkten verkopen de laatste tijd meer frites en snacks. De consument met een krappe beurs bakt vaker thuis zijn frietje.

Supermarkten hebben meer frites en snacks verkocht in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De hoeveelheid aan aardappelproducten nam met 2,4 procent toe, die van snacks met 2,2 procent blijkt uit cijfers van supermarktonderzoeker Nielsen.

Het lijkt er op dat cafetariagasten die krap zitten de cafetaria inruilen voor de supermarkt. Dat zou beteken dat de cafetariaomzetten, die tot nu toe op peil blijven, in stand worden gehouden door gasten die andere (duurdere) horeca vaarwel zeggen en nu juist de cafetaria bezoeken.

Omzet inleveren

Daarin schuilt het gevaar dat als de economie weer aantrekt de cafetaria omzet zal gaan inleveren. De gast aan de bovenkant zal al snel weer de duurdere horeca opzoeken. Of de gast met de krappe beurs de supermarktfrites weer inruilt voor die van de cafetaria is een vraag.