McDonald's heeft profijt van WK

McDonald's heeft profijt van WK

cDonald's heeft het in de periode tussen het vorige WK voetbal en het toernooi in Zuid-Afrika goed gedaan op de beurs. Dat geldt voor vrijwel alle sponsoren van het WK.

De fastfoodketen behaalde een winst van 121 procent in de laatste vier jaar.

Van de twaalf beursgenoteerde bedrijven die in 2006 het WK sponsorden, presteerden negen de afgelopen jaren beter dan de index waarin zij genoteerd staan. Dat blijkt uit een vergelijking van vermogensbeheerder Wijs en van Oostveen.

Mastercard

Het Amerikaanse Mastercard spring eruit met een winst van 348 procent in de periode tussen 9 juni 2006, het begin van het WK in Duitsland en 16 juni 2010, de aftrap van het WK in Zuid-Afrika.

De Amerikaanse S&P 500-index, waarin McDonald’s en Mastercard staan genoteerd, verloor over de afgelopen vier jaar juist 11,8 procent. Philips, de enige Nederlandse sponsor van het WK 2006, ging de afgelopen jaren 11,3 procent vooruit, terwijl de AEX-index 21,8 procent verloor.