Dure burgers verkopen voor meer winst

Dure burgers verkopen voor meer winst

Amerikaanse fastfoodketens willen hun aanbod opwaarderen met duurdere 'premiummaaltijden'. McDonald's heeft in Canada zelfs een 'smokehouse deluxe' burger voor vijf dollar in de markt gezet: de duurste burger ooit aangeboden door de keten.

Volgens Scott Hume, de uitgever van BurgerBusiness.com is dit een ‘gedurfde zet’. Tegen de Belgische website express.be zei hij dat de 4,99 dollarbarrière doorbreken eigenlijk ‘not done’ is.

Burger King kwam een paar maanden geleden met zijn ‘BK fire-grilled ribs’, die in de VS verkocht werden voor 8,99 dollar.

Volgens Hume hanteert Burger King een zogenaamde ‘barbell’ of halterstrategie hanteert. Daarbij worden menu’s in twee categorieën aangeboden: standaard en premium. De nadruk ligt daarbij op premium, want de ketens willen kijken hoe ver ze prijzen kunnen opvoeren.

Twee jaar geleden lag de nadruk van de ketens nog op dollarmenu’s, omdat het gros van de klanten van de fastfoodketens werden getroffen door de recessie. Dat de ketens nu op duurdere menu’s inzetten, lijkt een reflectie te zijn van hun vertrouwen in economisch herstel.