Verpakking maakt consument fastfood-bewust

Verpakking maakt consument fastfood-bewust

Het vermelden van hoeveelheden calorieën dat in fastfood zit, helpt consumenten om verstandiger te snacken. Dat blijkt althans uit Amerikaans onderzoek onder bezoekers van fastfoodrestaurants.

Fastfood is in New York sinds 2008 voorzien van energietabellen. Onderzoekers hebben in 2007 vragen over calorieën gesteld aan 7.000 bezoekers van 168 fastfoodrestaurants in New York. In 2009 deden ze dat opnieuw aan ruim 8.000 consumenten.

Matigen

Uit de antwoorden bleek dat het vermelden van calorieën op de verpakking zinvol is. Voor een op de zes consumenten is het een reden om de voedselinname te matigen.

Grote porties

In de periode van het onderzoek werd bij broodjesketen Subway het kopen van grote porties overigens aangemoedigd. Het gemiddelde aantal calorieën dat bezoekers per bestelling binnenkregen steeg ook. Bij restaurants waar grote porties niet werden aangeprezen, daalde het aantal calorieën per bestelling.