'Frietje met' steeds vaker chinees

'Frietje met' steeds vaker chinees

Bij de oer-Hollandse cafetaria staat steeds vaker een Chinees achter de frituurpan. Een vijfde van de ruim 5.000 cafetaria's in Nederland is al in handen van Chinezen, en hun aantal groeit, zegt Liping Lin, sectormanager Chinees-Indische bedrijven van Koninklijk Horeca Nederland in Het Parool.

‘De trend dat Chinezen cafetaria's overnemen, dateert van de laatste drie, vier jaar. Het hoogtepunt is inmiddels voorbij’, zegt Lin.

De Chinese snackbarhouders zijn vaak in Nederland geboren kinderen van ouders met een Chinees restaurant, die niets voelen voor het overnemen van de zaak van hun ouders.

Alternatief

Lange werktijden, de ingewikkelde kooktechnieken en de strenge regels voor drankverstrekking vormen de voornaamste redenen de zaak niet over te nemen, schrijft Het Parool.

Cafetaria's vormen voor deze groep een aantrekkelijk alternatief vanwege de lage investering, de simpelere regels en menukaart en de taal die veel minder een barrière vormt.

Veel Nederlandse cafetariahouders hebben er de laatste jaren de brui aangegeven. Sinds gokautomaten door wetswijziging verbannen zijn uit de cafetaria's, liep hun inkomen terug.

Frites met babi pangang

‘Omdat er zoveel bedrijven op de markt kwamen, was de koopprijs redelijk laag’, aldus Liping Lin. ‘Als er nu een cafetaria met een redelijke omzet te koop staat, komt daar meteen een Chinees op af.’

De Chinese opmars in de cafetaria heeft nauwelijks invloed op traditionele producten: frites, kroket, bamiblokken blijven gewoon op de kaart. Slechts een enkele Chinees durft combinaties als frites met babi pangang aan.

Zie ook:

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.