Kredietcrisis wervelstormt door fastfoodland

Kredietcrisis wervelstormt door fastfoodland

Waar grote namen als Domino's en Yum! Brands in Amerika fiks de gevolgen merken van de kredietcrisis en daaropvolgende economische malaise, ziet McDonald's juichend de verkoopcijfers stijgen.

Domino’s Pizza heeft in Amerika al restaurants moeten sluiten, omdat franchisenemers hun verkoop zagen instorten, en problemen ondervonden bij het krijgen van kredieten. Hoeveel zaken er moesten sluiten, wil Domino’s niet zeggen. ‘Ik denk dat je deze trend bij heel veel franchisebedrijven ziet’, zegt Domino’s woordvoerder Tim McIntyre op Adage.com.

Ook Yum! ondervindt de gevolgen. Veel franchisenemers hebben moeite leningen voor nieuwe zaken te krijgen, omdat banken een hogere kredietwaardigeheid eisen. Daardoor lopen veel nieuwe restaurants vertraging op. Ook loopt het proces waarin Yum veel van haar Pizza Huts verkoopt aan de franchisenemers hierdoor vertraging op.

Lange termijn

McDonald’s lijkt echter geen last te hebben van de slachtpartij op die Wall Street gehouden wordt, en zag in de laatste maandelijkse verkoopcijfers een stijging van 8 procent.

‘We zijn bestand tegen een recessie’, aldus Ralph Alvarez, coo van McDonald’s, op Azcentral.com. ‘Als bedrijf moet je een sterke boekhouding hebben, en altijd geld achter de hand. Je moet vooral bedrijfvoeren op de lange termijn.’

80 procent van de restaurants van McDonald’s worden gerund door franchisenemers, maar de problemen van Domino’s herkent Alvarez niet. ‘Onze kracht is dat we tegen concurrerende prijzen voedsel kunnen bieden. Daarnaast waken we streng over onze toeleveranciers, zodat de prijzen in de aanvoerketting niet te hoog worden. Ons derde sterke punt is de enorme restaurant-dichtheid, we zitten binnen drie kilometer van 90 procent van onze doelgroep.’

Meer berichten over Domino's Pizza en McDonald's: