'Krokettenverkoop verdubbelt

'Krokettenverkoop verdubbelt

Met dank aan de gezondheidshype verwacht Royaan, het bedrijf achter de Kwekkeboom en Van Dobben kroketten, de komende vijf jaar twee keer zoveel kroketten te verkopen.

‘Gezond eten wordt steeds belangrijker. Dat betekent dat mensen bewuster met eten omgaan. Niet meer even snel een kroket naar binnen werken, maar echt genieten. Mensen eten liever één luxe kroket dan tien even snel. En dan kiezen ze eerder voor een kwaliteitsmerk’, verklaart Olaf Noorman, directeur van Royaan, tegenover Z24.

50 miljoen kroketten

Royaan, krap twee maanden geleden ontstaan na de fusie tussen Cold Food en Buitenhuis Snacks, is met een productie van 300 miljoen eeteenheden de derde partij in de Nederlandse snackmarkt.

Onder die 300 miljoen eeteenheden bevinden zich vijftig miljoen kroketten van Kwekkeboom en Van Dobben. En dat aantal groeit maar door, volgens Noorman dus dankzij het feit dat consumenten steeds bewuster met hun gezondheid omgaan.

Heimweemarkten

De verwachte verdubbeling van het aantal verkochte kroketten in de komende vijf jaar, zal volgens Noorman nauwelijks door een toenemende vraag uit het buitenland worden veroorzaakt.

‘In België verkopen we wat. En op de heimweemarkten, de Spaanse Costa's, Zuid Frankrijk, de Antillen en andere landen waar Nederlanders zitten. Maar de Hollandse snackcultuur is uniek. Als ik in het buitenland moet uitleggen wat ik maak, dan is het een fried meatball. Klinkt niet echt aantrekkelijk’, zo besluit Noorman.