nieuws

Kebabproducenten willen werken aan imago

Fastfood

Twee producenten van döner kebab willen samen gaan werken met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Dat maakten de bedrijven Jilpaq Holding en Helal Food donderdag bekend, naar aanleiding van nieuws van de Consumentenbond.

Kebabproducenten willen werken aan imago

De bond meldde vorige week vrijdag dat de helft van de broodjes kebab vol bacteriën zit. De kebabproductenten bestrijden dat en willen dat samen met de NVWA aantonen.

Anderzijds zijn er volgens de bedrijven wel degelijk ‘een paar rotte appels, die het voor de rest verpesten. De controle bij verkooppunten moet verscherpt worden en wie zich niet aan de hygiëneregels houdt, moet ook beboet worden.’

‘Wij moeten er met zijn allen alles aan doen dat de broodje döner op een hygiënische en smakelijke wijze wordt bereid. De verkooppunten van broodje döner moeten informatie krijgen over handhaving van hygiëne’, vervolgen de bedrijven. Ze willen dat er een lijst met maatregelen komt, waar verkopers zich aan moeten houden.

Volgens de NVWA zou dat niet nodig zijn, aangezien er al een duidelijke hygiënecode is voor de horeca, de zogenoemde HACCP-code. ‘Die geven precies aan hoe je eten veilig moet bewaren en bereiden. Als ze zich daaraan houden, voorkom je problemen met bacteriën’, laat een woordvoerder weten.

Desalniettemin neemt de NVWA de handreiking graag aan, zo meldde de woordvoerder. ‘We doen geen toezeggingen om te werken aan de verbetering, maar we gaan wel graag in overleg. Als zij vragen hebben, staan wij daar uiteraard voor open.’

Bron: ANP

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels