McDonald's focust op marktaandeel na tegenvallend kwartaal

McDonald's focust op marktaandeel na tegenvallend kwartaal

McDonald's gaat in de Verenigde Staten intensiever 'op prijs' communiceren, zoals met het dollarmenu. De keten wil zo meer traffic genereren en het marktaandeel vergroten, nadat het bedrijf onlangs bekend maakte dat de winst in het derde kwartaal 3 procent lager was dan in dezelfde periode vorig jaar.

De vermindering van de omzetgroei en de winstdaling zijn volgens McDonald’s voor een belangrijk deel te wijten aan een ‘trage economie’, meldt QSRweb over het zwakste kwartaal van de keten in jaren. McDonald’s steektdaarnaast de hand in eigen boezem. Een advertentie en marketingcampagne waarin het bedrijf  juist de nadruk legde op premiumproducten faalde.  Omdat de consument  door de crisis op zijn geld zit had de campagne weinig effect. Om de prijsbewuste consument weer te lokken wordt de komende tijd de nadruk gelegd op goedkope items zoals de McDouble (dollarmenu), meldt The Wallstreet Journal. Volgens McDonald’s zorgt dat niet a la minute voor een hogere omzet maar wel voor een hoger marktaandeel. Daar is dan van te profiteren als de economie weer aantrekt.

De keten verwacht overigens dat ook de komende kwartalen de omzet onder druk blijft staan. Mede doordat de competitie, die het eerst liet afweten, met een inhaalslag bezig is. Bovendien bestellen steeds minder klanten extraatjes, zoals frisdrank en een dessert. Daarnaast neemt onder invloed van de economie het aantal bezoeken af. Ook de klanten van de hamburgerketen gaan gewoon minder vaak buiten de deur eten.