McDonald's start bezorgservice in Japan

McDonald's start bezorgservice in Japan

McDonald's gaat in Japan de hamburgers aan huis bezorgen. Daarmee speelt de keten in op de trend dat Japanse consumenten buitenshuis eten inruilen voor 'in-home dining'.

Ondanks een stijgend bezoekersaantal (met 2,9 procent) is de vergelijkbare omzet voor McDonald’s in Japan in  het derde kwartaal 2,2 procent lager dan een jaar eerder. Daarbij komt dat potentiële groei deels ook wordt geremd doordat Japanners er vaker voor kiezen hun avondeten thuis te laten bezorgen.

Om het tij te keren wordt daarom een succesvolle test met maaltijdbezorging , de McDelivery, de komende maanden over meerdere steden uitgerold.  Een volledig landelijke uitrol moet half 2013 compleet zijn. Een tweede omzetboost moet komen van McCafé. Na een test wordt ook het koffieconcept over meerdere vestigingen uitgerold, vooral bij vestigingen met een drive-thru.

De uitrol van de bezorgactiviteiten wordt vanuit Amerika met argusogen gevolgd. Het kan inzicht geven of bezorging ook in thuisland de VS kan renderen. Grote concurrent Burger King is immers al gestart met bezorgactiviteiten in de VS.

De Japanse markt is na de VS de grootste markt voor McDonald’s en er wordt heftig gesaneerd waarbij minder rendabele vestigingen worden gesloten of verplaatst. Van de meer dan 3000 locaties gaan er de komende tijd 110 dicht. De sluiting volgt op een eerdere ingrepen waarbij al meer dan 400 vestigingen sloten en er meer dan 600 zijn verplaatst.