Amerikaan eet steeds meer hamburgers

Amerikaan eet steeds meer hamburgers

Bijna de helft van de Amerikanen zegt wekelijks een of meer hamburgers te eten. Twee jaar geleden was dat 38 procent, blijkt uit een studie van Technomic onder ruim 1.500 Amerikanen.

Van de Amerikanen eet 48 procent minimaal een maal per week een hamburger. Twee jaar geleden was dat 10 procent minder. Een belangrijke reden voor de stijging is de prominente aanwezigheid van de hamburger in de value meals van de quick service ketens. Daarnaast speelt de snel groeiende category van de ‘betere burger’ een rol in het aanjagen van de consumptie en de concurrentie.

Aanbiedingen als aanjager

‘Het value meal is zeker een aanjager voor de consumptie’, zegt Sara Monnette namens Technomic in een persbericht. ‘Maar daarnaast heb je de ‘gekte’ rond specialiteiten (betere hamburgers) die de verkoop aanjagen en waarbij prijs juist geen rol speelt. Dit aanbod heeft de hamburger top-of-mind gemaakt bij de consument. Zodanig, dat zelfs de grote ketens zich focussen op kwaliteit.’

Nog een aantal bevindingen:

36 procent van de ondervraagden zegt dat ‘er naar smachten’ de belangrijkste reden was voor hun hamburgeraankoop.

Jonge consumenten zeggen dat er vegetarische burgers op de menu’s moeten komen/staan. 23 procent van de 18-34 jarigen vind dit zeer belangrijk.

Ruim de helft van de consumenten zegt bepaalde kwaliteits- en gezondheidsaspecten belangrijk te vinden. Zo moet het vlees hormonen- en antibioticavrij zijn.