Bakker Bart klaagt over moederbedrijf

Bakker Bart klaagt over moederbedrijf

Franchisenemers van Bakker Bart liggen weer overhoop met Bart's Retail, het moederbedrijf van de broodjesketen. Ze klagen over fouten in de bevoorrading, trage kassa's, te hoge winkelhuren en het achterblijven van compensatie.

Zo moeten de franchisenemers veel deegproducten terugsturen vanwege een tekort aan kwaliteit. Voor het extra werk willen ze worden gecompenseerd, zo meldt De Financiële Telegraaf.

Het pijnpunt bij Bart’s Retail zit ‘m in een huurgat. Dit tekort is ontstaan omdat de huurinkomsten van de franchisenemers minder zijn dan de kosten van de dure locaties. Om dit punt aan te pakken staat er een proef op stapel.

Een aantal vestigingen van Bakker Bart moet niet de gangbare 10 procent maar 14 procent van hun omzet afdragen als huur. Zo probeert de broodjesketen het huurgat van ruim 1,5 miljoen euro per jaar weer op te vullen.

Verder klagen de franchisenemers over fouten in de bevoorrading. ‘De ene dag krijg je de helft niet van wat je hebt besteld. En de volgende dag ontvang je opeens producten waar je helemaal niet om gevraagd hebt. Ook de kassa’s zijn een ramp. Ze zijn traag en pinbetalingen worden soms niet geregistreerd’, meldt een franchisenemer die anoniem wenst te blijven in De Telegraaf.

Een woordvoerder van Bart’s Retail zegt in een reactie de klachten van de franchisenemers niet te herkennen. Wel zegt de zegsman dat er een proef komt over de huurafdracht.