Ben & Jerry's jubileert in ons land

Ben & Jerry's jubileert in ons land

IJsjesfabrikant Ben & Jerry's viert op 10 oktober zijn tienjarig jubileum in Nederland. De voormalig automatiseerder Eckhart Wintzen haalde het activistische ijsmerk destijds naar Nederland. In tien jaar tijd heeft Ben & Jerry's met een consumentenomzet van ongeveer 22 miljoen euro een vaste plek in Nederland verworven.

Wie een ijsje van het merk koopt, sponsort niet alleen eigenaar Unilever, die Ben & Jerry's in het jaar 2000 kocht, maar draagt ook bij aan verschillende projecten en goede doelen. Zo droeg de smaak 'Peace of Cake' vorig jaar 40.000 euro bij aan Warchild. Verder doet de onderneming alleen zaken met bedrijven die een eerlijke prijs betalen aan de boeren die de grondstoffen produceren.

Ben & Jerry's is eind jaren '70 van de vorige eeuw opgericht door het Amerikaanse duo Ben Cohen en Jerry Greenfield. Ze gebruikten het ijsmerk ook om duidelijk te maken dat ze het met sommige activiteiten van de Amerikaanse overheid niet eens zijn. Ben & Jerry's hebben zich vooral verzet tegen de hoge uitgaven voor defensie.

In Nederland heeft de onderneming vandaag de dag warme banden met Warchild, het Wereld Natuur Fonds en de Stichting Natuur en Milieu. ‘Wij willen een belangrijke rol spelen in de samenleving’, aldus Reinoud Wolff van Ben & Jerry's. ‘Wij zijn niet alleen bezig met zaken en winsten, maar ook met kwaliteit van leven in de maatschappij.’

Zie ook:
Ben & Jerry's in zee met Max Havelaar