Campagne tegen plofkip in fastfood

Campagne tegen plofkip in fastfood

Wakker Dier roept tientallen fastfoodketens, supermarkten en A-merken op een einde te maken aan de verkoop van de plofkip. Hiervoor heeft de stichting een brief gestuurd naar veertig bedrijven, waaronder KFC, McDonald's, Burger King, Febo, Kwalitaria, Smullers, Starbucks, Subway, Domino's Pizza, New York Pizza en Bakker Bart.

De campagne is gericht op een beter leven voor de miljoenen kuikens die jaarlijks worden geslacht in Nederland. Wakker Dier wil dat bedrijven overstappen naar kip met minimaal één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming. De productie van deze kip kost een paar dubbeltjes meer, maar het antibioticagebruik en het zogeheten voetzweren is zo goed als geëlimineerd, aldus Wakker Dier.

Volgens de organisatie is de omschakeling naar de andere kip, onder andere voor de pizzaketens ‘slechts een centenkwestie’. Wakker Dier verwacht dan ook dat veel producenten snel gehoor zullen geven aan de oproep.

Eerder boekte Wakker Dier al succes met dergelijke campagnes tegen biggencastratie, legbatterij-eieren, bloedarmoede bij kalveren en foie gras.