Chippas populair bij fastfoodbedrijven in Amerika

Chippas populair bij fastfoodbedrijven in Amerika

Betalen met 'plastic' geld is gemeengoed in Amerika. Bij fastfoodketens is het nu ook mogelijk te 'chippen' met een klantenkaart die door de ketens zelf wordt uitgegeven.

Sinds een jaar hebben Burger King en McDonald’s in navolging van Starbuck’s een klantenkaart waarmee het mogelijk is te betalen. De werking is min of meer hetzelfde als die van chipknip bij ons. De klant stort geld naar de kaart en kan daarmee afrekenen.

De populaire koffieketen Starbucks heeft al vijf jaar zo’n kaart. Inmiddels wordt hiermee al 12 procent van de omzet behaald. In totaal heft de keten er al 96 miljoen uitgegeven. Deze kaarten waren goed voor 2,17 miljard dollar omzet.

De Starbuckskaart is inmiddels een populair cadeautje geworden. De keten haakt er mee in op bepaalde gebeurtnissen en seizoenen. Zo is op dit moment een kaart te koop met kerst als thema. En dat is succesvol. Afgelopen zomer weren er van de ‘vakantiekaarten’ maar liefst 15 miljoen verkocht. Goed voor 170 miljoen dollar omzet.

Burger King en McDonald's zeggen ook dat hun kaart een succes is. Precieze omzetgegevens maken ze uit concurrentieoverwegingen niet bekend.