Chocomel en Heinz gaan samen CO2 uitstoot te lijf

Chocomel en Heinz gaan samen CO2 uitstoot te lijf

Zuivelproducent Friesland Campina en ketchupfabrikant H.J.Heinz gaan hun klanten efficiënter bevoorraden door ladingen te combineren. Hiermee wordt de uitstoot van CO2 van het transport verminderd.

Om de CO2 uitstoot van transport te verminderen hebben de twee fabrikanten samen met hun logistiek dienstverlener Nabuurs, en hun afnemers, besloten om ladingen te combineren. Daardoor komt het minder vaak voor dat vrachtwagens niet volledig worden beladen. Met dit samenwerkingsinitiatief geven de drie bedrijven concreet inhoud aan de in 2010 gewonnen Lean & Green Award die zij hebben ontvangen voor hun plannen om in vijf jaar tijd de CO2 uitstoot van hun logistieke activiteiten met 20% te reduceren.

Minder kilometers

Afnemers die minder dan een volle wagen bestellen, worden sinds medio april 2011 volgens deze nieuwe structuur beleverd. Hierdoor neemt het aantal gereden kilometers op jaarbasis af. Tevens komen er door het samenvoegen van leveringen minder vaak vrachtwagens aan de deur.

Deze nieuwe ladingcombinatie betekent op jaarbasis ruim 3.000 vrachtwagenbewegingen minder, wat de drukte op de Nederlandse wegen helpt te verminderen. Tevens leidt dit initiatief tot aanzienlijk minder kilometers transport, waardoor er ruim 90.000 kilogram CO2 per jaar bespaard wordt. Dit komt overeen met een CO2 reductie van ruim vijf procent, dus reeds een kwart van de totaal beoogde twintig procent reductie.

FrieslandCampina Benelux distribueert in dit samenwerkingsverband ondermeer de merken Chocomel, Fristi, Friesche Vlag, Appelsientje, DubbelFrisss en Extran. H.J. Heinz Benelux distribueert ondermeer de merken Heinz, Honig, Brinta, Wijko en de Ruijter.