Volgens de non-profit organisatie CSPI (Center for Science in the Public Interest) is het unfair en misleidend om kinderen met speelgoed binnen te lokken. Ze vergelijken de keten in een persbericht zelfs met ‘een vreemde die snoepgoed uitdeelt in een speeltuin’. Bovendien, zo stelt CSPI, is het in sommige staten van Amerika zelfs illegaal. ‘Het gebruik van speelgoed om kleine kinderen McDonald’s in te lokken is een oneerlijke en misleidende manier van marketing bedrijven en illegaal onder het consumentenrecht van diverse staten.’ De organisatie heeft McDonald’s ingelicht daarover rechtszaken te starten en geeft de keten een maand de tijd om te stoppen.
Alleen bij gezonde maaltijden
CSPI dringt er bij McDonald’s al jaren op aan om de speeltjes alleen nog bij gezonde maaltijden weg te geven. Want hoewel McDonald’s reclame maakt voor kipnuggets met appelpartjes en magere melk wordt in de praktijk door de kinderen, en hun ouders, gekozen voor frites en frisdrank. Daardoor krijgen ze volgens CSPI al snel te veel calorieën, vetten en zout binnen.
McDonald’s wijst in een reactie de aantijgingen van de hand. ,,We zijn trots op onze Happy Meals, die bieden onze klanten een, qua voedingswaarden, volledige maaltijd en veilig speelgoed van goede kwaliteit. Het speelgoedje is slechts één onderdeel van een leuk familie-uitje.’