Dierenbescherming en Wakker Dier meeste invloed op de voedselketen

Dierenbescherming en Wakker Dier meeste invloed op de voedselketen

De Dierenbescherming en Wakker Dier hebben veel invloed op de voedselketen. Ook fastserviceketens schikken zich naar deze organisaties.

Dat blijkt uit een onderzoek van Het Agrarisch Dagblad en Distrifood (supermarktvakblad) naar organisaties die het meeste invloed hebben op de voedselketen. De lijst wordt aangevoerd door de Dierenbescherming, Wakker Dier volgt op plaats twee en Greenpeace staat derde.

Het zijn vooral de twee eerstgenoemde organisaties die veel invloed hebben, zelfs tot op productniveau. Bijvoorbeeld McDonald’s stapte onder de maatschappelijke druk in december 2007 over op scharreleieren en zegde, evenals Burger King, over te stappen op het vlees van biggen die niet meer onverdooft worden gecastreerd. Ook de Hema paste onder druk de receptuur van de rookworsten aan.

Bedrijven zijn onder de invloed van de dierenbeschermers zelfs pro-actief gaan reageren. Al in 2004 stapte Ben & Jerry’s over van kooi-eieren naar zelfs vrije uitloopeieren en meldde dat zelf triomfantelijk aan Wakker Dier en Remia stapte uit zichzelf over op scharreleieren voor haar sauzen.

Organisaties als Greenpeace zijn meer bezig met de grote lijn en ook dat heeft (indirect) invloed op de fastservicesector. Zo verzet Greenpeace zich tegen transgene gewassen zoals soja (olie). Dat heeft zo zijn invloed op bijvoorbeeld de productie en prijs van frituurvet.