Eten buiten de deur voldoet niet aan verwachting

Eten buiten de deur voldoet niet aan verwachting

Kwaliteit en waar voor je geld krijgen zijn voor consumenten de twee belangrijkste aspecten bij het buiten de deur eten. De prestaties van de aanbieders (foodservice en horeca) voldoen echter niet aan de verwachtingen, de consument eist meer dan hij krijgt, blijkt uit onderzoek door GFK en het Foodservice Instituut Nederland (FSIN).

Een goede kwaliteit van het eten en drinken. Op een schaal van tien vindt de consument dat met een cijfer van 8,02 het belangrijkste aspect bij buitenhuisconsumptie. Het geconsumeerde product krijgt echter slechts een 7,46. Wat betreft prijs/kwaliteit krijgt de belangrijkheid een 7,82 en de daadwerkelijke ervaring een 7,26. Datzelfde gebeurt ook op andere vlakken zoals hygiëne, snelheid, gastvriendelijkheid (zie tabel onderin. Kortom, er zit een groot verschil tussen de wens en verwachting van de gast en de daadwerkelijke ervaring.

Consument kritischer

Uit het onderzoek, waar bijna duizend mensen aan deelnamen, blijkt dat de consument in economisch moeilijke tijden steeds kritischer wordt op fooduitgaven buiten de deur. De kwaliteit moet goed zijn en de gast/klant wil waar voor zijn geld. Als aan die verwachting niet wordt voldaan is de kans groot dat de consument elders, onder meer in de supermarkt, zijn heil zoekt.