nieuws

‘Fastfoodketens zijn kinderlokkers

Fastfood

De drie grote fastfoodketens McDonald’s, Burger King en Kentucky Fried Chicken (KFC) richten zich met hun reclame en marketing nog steeds voor een groot deel op kinderen. Vooral McDonald’s maakt zich volgens de Consumentenbond hieraan schuldig, zo blijkt uit eigen onderzoek.

‘Fastfoodketens zijn kinderlokkers

Het kabinet pleit er in de nota Overgewicht juist voor dat kinderen zo min mogelijk in de verleiding komen door reclames voor ongezonde voeding. De Tweede Kamer praat vandaag over deze nota.

Fastfood reclame

Obesitas is een groot probleem. Steeds meer kinderen zijn te zwaar. Volgens de Consumentenbond zijn de tv-reclames voor fastfood, koek, snoep en ijs daar medeschuldig aan. De bond dringt, net als de Hartstichting, al tijden aan op een verbod op dit soort reclames.

Zelfregulering

‘Naast alle spaaracties, posters, stripfiguren en spelletjes, komt het meest opvallende voorbeeld van ‘kidsmarketing’ van McDonald’s. Op de website van het bedrijf staat een kant-en-klaar spreekbeurtpakket, waarmee de keten via het klaslokaal jonge klanten voor zich probeert te winnen’, aldus de Consumentenbond.

Het kabinet hoopt dat het bedrijfsleven via zelfregulering het aantal reclame-uitingen beperkt. Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid van de Vrije Universiteit Amsterdam, vindt dat jammer. Hij noemt het te vrijblijvend. Volgens hem zou de overheid een voorbeeld moeten nemen aan landen als Groot-Brittannië, Zweden en Australië, waar dit soort marketing, uit ethisch perspectief, wel is verboden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels