Flinke omzetgroei Duitse horeca in 2011

Flinke omzetgroei Duitse horeca in 2011

De Duitse horeca heeft een goed jaar achter de rug. De omzet steeg in 2011 met 3,8 procent. Het is het tweede achtereenvolgende jaar dat de horecaomzet bij onze Oosterburen stijgt na een omzetval met 5,9 procent in crisisjaar 2009.

De omzetgroei is de grootste van de afgelopen 10 jaar, meldt het Statistischen Bundesamtes, de Duitse tegenhanger van ons Centraal Bureau voor de Statistiek. De 3,8 procent omzetgroei komt voor 2,4 procent uit een volumestijging, de groei komt dus niet alleen uit prijsverhogingen. Zowel de hotellerie (Beherbergung) als de voedsel verkopende horeca (Gastronomie) deden het met respectievelijk 3,8 en 3,9 procent goed.

De verwachting is dat de groei nog wel even aanhoudt. December liet voor de complete horeca een omzetstijging zien met 4,5 procent ten opzichte van december 2010. Gastronomie deed het met 5,2 procent zelfs heel goed.